JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN OPPIMISPROSESSIN ONNISTUMISTA TUKEVAT ELEMENTIT
Häkkinen, Inka (2013)
Häkkinen, Inka
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303263653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303263653
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata joustavan perusopetusryhmän opetustoimintaa ja tunnistaa oppimisprosessin onnistumista tukevia elementtejä. Tutkimuksen aineistosta poimittiin oppimisprosessin onnistumista tukevia elementtejä sekä ryhmää ohjaavien että oppilaiden näkökulmasta ja pyritään tunnistamaan prosessin tuloksellisuutta edistäviä tekijöitä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli laadullinen ja siinä käytettiin etnografista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin havainnoimalla Kotkassa toimivan joustavan perusopetuksen ryhmää. Ryhmässä opiskeli 10 oppilasta. Havainnointeja tehtiin seitsemänä havainnointikertana. Havainnointeja kertyi yhteensä 37 tunnin ajan. Kerätty havainnointiaineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tuloksissa oppimisprosessin onnistumisen tukevina elementteinä korostuivat ryhmäkoko sekä opettajan persoona ja henkilökohtaiset ominaisuudet. Vuorovaikutus, vuorovaikutuksen määrä, laatu ja keinot luovat pohjan jota kautta muodostuvat onnistumista tukevat tekijät opettajan sekä oppilaan näkökulmasta.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää vastaavanlaisten ryhmien opetustyössä ja niiden suunnittelussa sekä kehittämisessä kiinnittämällä huomiota tämän tutkimuksen esiintuomiin onnistumista tukeviin elementteihin ja niiden kehittämiseen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli laadullinen ja siinä käytettiin etnografista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin havainnoimalla Kotkassa toimivan joustavan perusopetuksen ryhmää. Ryhmässä opiskeli 10 oppilasta. Havainnointeja tehtiin seitsemänä havainnointikertana. Havainnointeja kertyi yhteensä 37 tunnin ajan. Kerätty havainnointiaineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tuloksissa oppimisprosessin onnistumisen tukevina elementteinä korostuivat ryhmäkoko sekä opettajan persoona ja henkilökohtaiset ominaisuudet. Vuorovaikutus, vuorovaikutuksen määrä, laatu ja keinot luovat pohjan jota kautta muodostuvat onnistumista tukevat tekijät opettajan sekä oppilaan näkökulmasta.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää vastaavanlaisten ryhmien opetustyössä ja niiden suunnittelussa sekä kehittämisessä kiinnittämällä huomiota tämän tutkimuksen esiintuomiin onnistumista tukeviin elementteihin ja niiden kehittämiseen.