Henkilöstön johtaminen hotellin arjessa : case: Scandic Julia ja Plaza Turku
Toivonen, Fanny (2013)
Toivonen, Fanny
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303243595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303243595
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee henkilöstön johtamista hotellin arjessa. Työn toimeksiantajina toimivat Scandic Julia ja Plaza Turku. Tutkimuksen tavoitteena on nostaa esille henkilöstön johtamisessa esiin tulevia menestystekijöitä ja ongelmakohtia.
Työn teoriaosuudessa keskitytään hotelliin toimintaympäristönä, mitä johtajuuteen kuuluu, ja mitä on henkilöstövoimavarojen johtaminen. Avaan johtajuuteen liittyviä käsitteitä, kuten esimiehen tehtävät ja roolit, yrityskulttuuri ja johtajan ihmiskäsitys. Tarkastelen myös ketjun vaikutuksia johtamiseen.
Työssä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin tammikuussa 2013. Tutkimukseen haastateltiin neljää esimiestä Scandic Plazasta ja Juliasta.
Tutkimustuloksista selvisi, että jokaisella esimiehellä on omat vastuualueensa ja työtehtävänsä. Erityisesti he pitivät esimiestyöstään, koska siinä saa vastuuta. Yllättävää oli, että Scandic-ketjun ei koettu vaikuttavan kovinkaan paljon johtamiseen. Tutkimuksessa selvisi, että vuoden 2013 painopiste tulee olemaan johtaminen. Haasteita ja ongelmia esimiestyössä koettiin melko paljon, vaikka työtä pidettiin todella antoisana. Etenkin ajan jakaminen henkilöstön kesken koettiin suureksi haasteeksi. Haasteista huolimatta jokainen haastateltava nautti työstään ja oli erittäin tyytyväinen työhönsä.
Työn teoriaosuudessa keskitytään hotelliin toimintaympäristönä, mitä johtajuuteen kuuluu, ja mitä on henkilöstövoimavarojen johtaminen. Avaan johtajuuteen liittyviä käsitteitä, kuten esimiehen tehtävät ja roolit, yrityskulttuuri ja johtajan ihmiskäsitys. Tarkastelen myös ketjun vaikutuksia johtamiseen.
Työssä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin tammikuussa 2013. Tutkimukseen haastateltiin neljää esimiestä Scandic Plazasta ja Juliasta.
Tutkimustuloksista selvisi, että jokaisella esimiehellä on omat vastuualueensa ja työtehtävänsä. Erityisesti he pitivät esimiestyöstään, koska siinä saa vastuuta. Yllättävää oli, että Scandic-ketjun ei koettu vaikuttavan kovinkaan paljon johtamiseen. Tutkimuksessa selvisi, että vuoden 2013 painopiste tulee olemaan johtaminen. Haasteita ja ongelmia esimiestyössä koettiin melko paljon, vaikka työtä pidettiin todella antoisana. Etenkin ajan jakaminen henkilöstön kesken koettiin suureksi haasteeksi. Haasteista huolimatta jokainen haastateltava nautti työstään ja oli erittäin tyytyväinen työhönsä.