Itseään viiltelevä nuori
Sarisakal, Terhi; Heikkinen, Sanna (2013)
Sarisakal, Terhi
Heikkinen, Sanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303223575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303223575
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata nuorten itsensä viiltelyä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa nuorten itsensä viiltelystä hoitotyön ammattilaisille ja terveydenhoitoalan opiskelijoille. Tutkimuskysymyksinä olivat: Mitä on nuorten itsensä viiltely sekä miten hoitohenkilökunta kokee nuorten itsensä viiltelyn.
Alkuperäisartikkelit haettiin EbscoCINAHLin sekä Pubmedin sähköisistä viitetietokannoista. Ebsco CINAHL viitetietokannan hakusanoiksi valikoituivat ”selfmutilation” ja ”selfcutting”. Pubmed-viitetietokannan hakusanoiksi valikoituivat ”self AND mutilation”, ”self AND cutting” sekä ”self AND cutting AND adolescent”. Viitetietokantojen haut tuottivat yhteensä 246 hakutulosta. Lopulliseksi alkuperäisaineistoksi valittiin kuusi artikkelia. Alkuperäisaineiston valinta tehtiin ennalta määriteltyjä sisäänotto- ja poissulkukriteereitä noudattaen. Valinnassa huomioitiin myös alkuperäisartikkeleille asetettujen laatukriteerien täyttyminen. Hyvä tieteellinen käytäntö sekä kirjallisuuskatsauksen tutkimusmetodiset periaatteet ohjasivat opinnäytetyöprosessiamme.
Alkuperäisartikkelit analysoitiin laadullisen luokittelun avulla. Analyysin tuloksena syntyi kuusi kategoriaa: Itsensä viiltelyä aiheuttavat/laukaisevat tekijät, Viiltelyn merkitys nuorelle, Itsensä viiltelyn tekotapoihin ja menetelmiin liittyvä tieto, Hoitajien ajatuksia itseään viiltelevästä nuoresta, Hoitajien kertomia syitä nuorten itsensä viiltelyyn, Itsensä viiltelyn herättämiä tunteita ja mielipiteitä hoitajissa. Nämä kategoriat muodostavat tämän opinnäytetyön keskeisimmät tulokset.
Opinnäytetyön pohdinnassa keskeisiksi aiheiksi nousivat nuorten kokemat negatiiviset tunteet sekä niistä selviytyminen, sosiaalisen ympäristön vaikutus nuoren minäkuvan ja identiteetin kehitykseen sekä nuoren itsensä viiltely avunhuutona. Jatkotutkimusaiheita ovat itsensä viiltelyn käsitteen määrittely, syyt nuoren itsensä viiltelyn lopettamiseen sekä hoitohenkilökunnan/opiskelijoiden itsensä viiltelyä koskeva koulutus.
Alkuperäisartikkelit haettiin EbscoCINAHLin sekä Pubmedin sähköisistä viitetietokannoista. Ebsco CINAHL viitetietokannan hakusanoiksi valikoituivat ”selfmutilation” ja ”selfcutting”. Pubmed-viitetietokannan hakusanoiksi valikoituivat ”self AND mutilation”, ”self AND cutting” sekä ”self AND cutting AND adolescent”. Viitetietokantojen haut tuottivat yhteensä 246 hakutulosta. Lopulliseksi alkuperäisaineistoksi valittiin kuusi artikkelia. Alkuperäisaineiston valinta tehtiin ennalta määriteltyjä sisäänotto- ja poissulkukriteereitä noudattaen. Valinnassa huomioitiin myös alkuperäisartikkeleille asetettujen laatukriteerien täyttyminen. Hyvä tieteellinen käytäntö sekä kirjallisuuskatsauksen tutkimusmetodiset periaatteet ohjasivat opinnäytetyöprosessiamme.
Alkuperäisartikkelit analysoitiin laadullisen luokittelun avulla. Analyysin tuloksena syntyi kuusi kategoriaa: Itsensä viiltelyä aiheuttavat/laukaisevat tekijät, Viiltelyn merkitys nuorelle, Itsensä viiltelyn tekotapoihin ja menetelmiin liittyvä tieto, Hoitajien ajatuksia itseään viiltelevästä nuoresta, Hoitajien kertomia syitä nuorten itsensä viiltelyyn, Itsensä viiltelyn herättämiä tunteita ja mielipiteitä hoitajissa. Nämä kategoriat muodostavat tämän opinnäytetyön keskeisimmät tulokset.
Opinnäytetyön pohdinnassa keskeisiksi aiheiksi nousivat nuorten kokemat negatiiviset tunteet sekä niistä selviytyminen, sosiaalisen ympäristön vaikutus nuoren minäkuvan ja identiteetin kehitykseen sekä nuoren itsensä viiltely avunhuutona. Jatkotutkimusaiheita ovat itsensä viiltelyn käsitteen määrittely, syyt nuoren itsensä viiltelyn lopettamiseen sekä hoitohenkilökunnan/opiskelijoiden itsensä viiltelyä koskeva koulutus.