Opetusravintola Eetvartin aamiaisen kehittäminen
Nevalainen, Rami; Viita, Juho (2013)
Nevalainen, Rami
Viita, Juho
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303223572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303223572
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee asiakastyytyväisyyttä ja katelaskentaa. Teoriaosiossa on käsitel-ty mitä asiakastyytyväisyyteen kuuluu ja kuinka sitä voidaan markkinoinnilla parantaa. Katelaskennan osiossa käydään läpi perusteet kannattavan yrityksen tulojen ja menojen hallintaan. Opinnäytetyön empiirinen osio koostuu asiakastyytyväisyyskyselystä opetus-ravintola Eetvartin aamiaisesta sekä aamiaisen katelaskennasta. Työhön sisältyy myös kehittämissuunnitelma empiirisessä osiossa esille tulleiden epäkohtien korjaamiseksi.
Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin kahdessa otannassa, kesällä ja talvella. Vastauksia saatiin 113 kappaletta jakautuen noin puolet kesän otannasta ja puolet talven otannasta. Tutkimuksessa selvitettiin muun muassa asiakkaiden tyytyväisyyttä tilojen siisteyteen, ruokatuotteen laatuun ja henkilökunnan saatavuuteen. Tutkimuksen perusteella kaikki mitatut osa-alueet olivat kunnossa paitsi henkilökunnan saatavuus aamiaisella, joka erottui joukosta heikommilla arvoilla. Aamiaisen kannattavuuden arviointi on mahdotonta tuntematta kiinteitä kuluja, mutta katetuotto oli 26% liikevaihdosta tammikuussa 2013.
Aamiaisen tuoton kehittämiseksi raaka-ainekulujen seuranta lienee ainoa vaihtoehto, mikä ilmenee osiossa Johtopäätökset. Esille tulleista epäkohdista eniten erottuivat tuotteiden saatavuus ja lapsiperheiden huomioiminen aamiaisella kesäaikaan. Saatujen asiakaspalautteiden perusteella teimme kehittämissuunnitelman pureutuen kyseisiin seikkoihin.
Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin kahdessa otannassa, kesällä ja talvella. Vastauksia saatiin 113 kappaletta jakautuen noin puolet kesän otannasta ja puolet talven otannasta. Tutkimuksessa selvitettiin muun muassa asiakkaiden tyytyväisyyttä tilojen siisteyteen, ruokatuotteen laatuun ja henkilökunnan saatavuuteen. Tutkimuksen perusteella kaikki mitatut osa-alueet olivat kunnossa paitsi henkilökunnan saatavuus aamiaisella, joka erottui joukosta heikommilla arvoilla. Aamiaisen kannattavuuden arviointi on mahdotonta tuntematta kiinteitä kuluja, mutta katetuotto oli 26% liikevaihdosta tammikuussa 2013.
Aamiaisen tuoton kehittämiseksi raaka-ainekulujen seuranta lienee ainoa vaihtoehto, mikä ilmenee osiossa Johtopäätökset. Esille tulleista epäkohdista eniten erottuivat tuotteiden saatavuus ja lapsiperheiden huomioiminen aamiaisella kesäaikaan. Saatujen asiakaspalautteiden perusteella teimme kehittämissuunnitelman pureutuen kyseisiin seikkoihin.