Projektioppiminen : Case: Formula Student
Kallionpää, Risto; Myllymäki, Risto; Tarkiainen, Heikki (2013)
Kallionpää, Risto
Myllymäki, Risto
Tarkiainen, Heikki
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303213511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303213511
Tiivistelmä
Tässä Tampereen ammatillisen opettajakorkeakoulun (TAOKK) kehittämishankkeessa on paneuduttu projektioppimiseen yleisesti ja lisäksi projektioppimisen onnistumista on tarkasteltu case-tyyppisesti Tampereen ammattikorkeakoulussa (TAMK) toteutetuissa Formula Student-projekteissa. Tutkimalla todellisia oppimisprojekteja saatiin kerättyä tietoa projekteille tyypillisistä ongelmista ja niiden aiheuttamista vaikutuksista oppimiseen. Ongelmien vaikutukset oppimiseen voivat olla yhtä hyvin positiivisia kuin negatiivisiakin.
Projekteihin osallistuneiden kokemuksia kerättiin kyselytutkimuksella ja saatuja vastauksia käsiteltiin kvantitatiivisin menetelmin, jotta niistä saatiin käyttökelpoisia tuloksia. Vapaamuotoisista vastauksista koetettiin ensisijaisesti saada käsitys opiskelijoiden kokemasta kyseisen oppimismenetelmän mielekkyydestä. Kyselyn vastausten määrä jäi odotettua pienemmäksi, mutta uskomme saatujen tulosten kuitenkin vastaavan todellisuutta siinä määrin, että johtopäätökset ovat päteviä.
Tuloksista selviää, että hyvänä tai kiitettävänä projekteihin osallistuneet pitivät projektin kokonaisuutta, hyödyllisyyttä työelämässä, ennakkoinformaatiota, johtamista, aikataulua ja sijoitusta opiskeluun. Tyydyttävän tai välttävän arvosanan saivat työmäärä, oppilaitoksen panostus, tilat/välineet, aineisto, ohjaajien asiantuntemus/osaaminen ja tiimin muut oheistoiminnat. Kilpailumatkojen järjestelyissä mielipiteet jakautuivat tasan tyydyttävän ja hyvän kesken.
Saatujen tulosten perusteella laadittiin yhteenveto ja ohjeita tulevien projektioppimistapausten kehittämiseksi siten, että ainakin tyypillisimmät ongelmat voitaisiin välttää. Eräs merkittävimmistä huomioista oli, että vaikka varsinainen projekti ei olisikaan onnistunut aivan odotusten mukaisesti, niin se on kuitenkin tuottanut paljon uutta osaamista sekä itse substanssiasiasta että projektin toteuttamisesta.
Projekteihin osallistuneiden kokemuksia kerättiin kyselytutkimuksella ja saatuja vastauksia käsiteltiin kvantitatiivisin menetelmin, jotta niistä saatiin käyttökelpoisia tuloksia. Vapaamuotoisista vastauksista koetettiin ensisijaisesti saada käsitys opiskelijoiden kokemasta kyseisen oppimismenetelmän mielekkyydestä. Kyselyn vastausten määrä jäi odotettua pienemmäksi, mutta uskomme saatujen tulosten kuitenkin vastaavan todellisuutta siinä määrin, että johtopäätökset ovat päteviä.
Tuloksista selviää, että hyvänä tai kiitettävänä projekteihin osallistuneet pitivät projektin kokonaisuutta, hyödyllisyyttä työelämässä, ennakkoinformaatiota, johtamista, aikataulua ja sijoitusta opiskeluun. Tyydyttävän tai välttävän arvosanan saivat työmäärä, oppilaitoksen panostus, tilat/välineet, aineisto, ohjaajien asiantuntemus/osaaminen ja tiimin muut oheistoiminnat. Kilpailumatkojen järjestelyissä mielipiteet jakautuivat tasan tyydyttävän ja hyvän kesken.
Saatujen tulosten perusteella laadittiin yhteenveto ja ohjeita tulevien projektioppimistapausten kehittämiseksi siten, että ainakin tyypillisimmät ongelmat voitaisiin välttää. Eräs merkittävimmistä huomioista oli, että vaikka varsinainen projekti ei olisikaan onnistunut aivan odotusten mukaisesti, niin se on kuitenkin tuottanut paljon uutta osaamista sekä itse substanssiasiasta että projektin toteuttamisesta.