Puheeksiottaminen osana varhaisen tuen mallia KappAhl Oy:ssä
Kemppainen, Emmi (2013)
Kemppainen, Emmi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303203484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303203484
Tiivistelmä
Tämä tutkimustyyppinen opinnäytetyö on tehty toimeksiantona KappAhl Oy:lle. KappAhlin myymäläpäälliköt ovat saaneet koulutuksen puheeksiottamiseen syksyllä 2012. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia miten varhaisen tuen mallin osa-alue puheeksiottaminen on saatu siirrettyä käytäntöön KappAhl Oy:ssä, mitä henkilöstö ajattelee siitä ja minkälaisia kokemuksia ja mahdollisia koulutustarpeita henkilöstöllä on aiheeseen liittyen.
Puheeksiottaminen on osa varhaisen tuen toimintamallia. Sen avulla pystytään reagoimaan ennaltaehkäisevästi tilanteisiin, jotka uhkaavat muuttua huonommiksi, jollei niihin puututa. Toimintamallin avulla pyritään parantamaan työkykyä ja huolehtimaan henkilöstön työhyvinvoinnista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella kyselylomakkeella joulukuun 2012 alussa. Tutkimus osoitettiin KappAhlin kaikille myymäläpäälliköille, kahdelle myyjälle myymälää kohden ja kahdelle aluepäällikölle. Tutkimukseen vastasi yhteensä 129 henkilöä, joista 58 oli esimiesasemassa toimivia ja 71 myyjän asemassa toimivia henkilöitä. Esimiehistä 93,5 % vastasi kyselyyn ja myyjistä 55 %. Kokonaisvastausprosentiksi muodostui 68 %. Tulokset laadittiin graafiseen muotoon Exceliä avuksi käyttäen.
Saatujen tulosten perusteella havaittiin, että lähes kaikille esimiehille puheeksiottaminen oli tuttu asia, mutta myyjistä vain vähän alle puolelle. Kaksi kolmasosaa henkilöstöstä ei ole ollut puheeksiottokeskustelussa kertaakaan. Puheeksiottokeskustelujen yleisimmät aiheet olivat olleet muutokset työasenteessa, sairauspoissaolot ja myöhästelyt. Suurin osa koki, että puheeksiottaminen on aiheellista, se on tärkeä apuväline ja sillä voidaan saavuttaa jotakin. Noin puolet vastaajista koki puheeksiottamisen kuitenkin vaikeaksi ja kiusalliseksi.
Puheeksiottaminen on osa varhaisen tuen toimintamallia. Sen avulla pystytään reagoimaan ennaltaehkäisevästi tilanteisiin, jotka uhkaavat muuttua huonommiksi, jollei niihin puututa. Toimintamallin avulla pyritään parantamaan työkykyä ja huolehtimaan henkilöstön työhyvinvoinnista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella kyselylomakkeella joulukuun 2012 alussa. Tutkimus osoitettiin KappAhlin kaikille myymäläpäälliköille, kahdelle myyjälle myymälää kohden ja kahdelle aluepäällikölle. Tutkimukseen vastasi yhteensä 129 henkilöä, joista 58 oli esimiesasemassa toimivia ja 71 myyjän asemassa toimivia henkilöitä. Esimiehistä 93,5 % vastasi kyselyyn ja myyjistä 55 %. Kokonaisvastausprosentiksi muodostui 68 %. Tulokset laadittiin graafiseen muotoon Exceliä avuksi käyttäen.
Saatujen tulosten perusteella havaittiin, että lähes kaikille esimiehille puheeksiottaminen oli tuttu asia, mutta myyjistä vain vähän alle puolelle. Kaksi kolmasosaa henkilöstöstä ei ole ollut puheeksiottokeskustelussa kertaakaan. Puheeksiottokeskustelujen yleisimmät aiheet olivat olleet muutokset työasenteessa, sairauspoissaolot ja myöhästelyt. Suurin osa koki, että puheeksiottaminen on aiheellista, se on tärkeä apuväline ja sillä voidaan saavuttaa jotakin. Noin puolet vastaajista koki puheeksiottamisen kuitenkin vaikeaksi ja kiusalliseksi.