Yritysilme putkessa : Yrityksen kokonaisbrändi teollisen muotoilun näkökulmasta
Tajakka, Mika (2013)
Tajakka, Mika
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303203471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303203471
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on yrityksen kokonaisbrändi teollisen muotoilun näkökulmasta. Työn tavoitteena on tutkia kokonaisbrändiä muotoilijan silmin sekä parantaa yhteistyökumppanina toimivan Pohjolan Putkitus Oy:n näkyvyyttä markkinoilla uuden yritystunnuksen ja ilmeen kautta. Hyvin suunniteltu yrityskuva antaa yritykselle uskottavuutta, luo hyvän ensivaikutelman sekä kasvattaa yrityksen ja asiakkaan välistä luottamusta.
Teoriaosuudessa käydään läpi keskeisimmät käsitteet brändin ja yrityskuvan luomisessa. Lähteissä käytetään sähköisten lähteiden lisäksi brändin, markkinoinnin, visuaalisen ja graafisen suunnittelun kirjallisuutta. Käytännön osuuden suunnittelun pohjana olen käyttänyt opinnäytetyön teoriaosuutta sekä yhteistyökumppanin ja suunnittelijan välistä vuorovaikutusta. Yhteistyöstä syntyneitä yritystunnuksen luonnosvaihtoehdoista yrityksen johtoryhmä valitsi mielestään sopivimman vaihtoehdon, jota muokattiin kohti lopullista tuotosta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt yritystunnus antaa pohjan uuden yritysilmeen luomiselle tulevaisuudessa. Tärkeimpänä tuloksena yhteistyökumppanin kannalta on yrityksen visuaalisen ilmeen merkitys markkinoinnissa ja oman identiteetin löytäminen.
Teoriaosuudessa käydään läpi keskeisimmät käsitteet brändin ja yrityskuvan luomisessa. Lähteissä käytetään sähköisten lähteiden lisäksi brändin, markkinoinnin, visuaalisen ja graafisen suunnittelun kirjallisuutta. Käytännön osuuden suunnittelun pohjana olen käyttänyt opinnäytetyön teoriaosuutta sekä yhteistyökumppanin ja suunnittelijan välistä vuorovaikutusta. Yhteistyöstä syntyneitä yritystunnuksen luonnosvaihtoehdoista yrityksen johtoryhmä valitsi mielestään sopivimman vaihtoehdon, jota muokattiin kohti lopullista tuotosta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt yritystunnus antaa pohjan uuden yritysilmeen luomiselle tulevaisuudessa. Tärkeimpänä tuloksena yhteistyökumppanin kannalta on yrityksen visuaalisen ilmeen merkitys markkinoinnissa ja oman identiteetin löytäminen.