OSALLISUUS - TODELLISUUTTA VAI FRAASEJA? : KUNTOUTTAVAN TYÖTOIMINNAN ASIAKAS AKTIVOINTISUUNNITELMAPROSESSISSA
Kirvesmäki, Sirpa (2013)
Kirvesmäki, Sirpa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303183412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303183412
Tiivistelmä
Asiakasosallisuus on tavoiteltava arvo ja se nähdään merkittävänä syrjäytymistä ehkäisevänä tekijänä. Tutkimus liittyy Jyväskylän ammattikorkeakoulun Osallisuutta asiakkuuteen kuntouttavassa työtoiminnassa – hankkeeseen. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esille asiakkaan subjektiivisia osallisuuskokemuksia aktivointisuunnitelmaprosessissa. Työssä tuodaan myös esille kehittämisideoita osallisuuden tukemiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistui seitsemän asiakasta viidestä eri kunnasta. Tutkimuksessa hyödynnettiin aikaisemman osallisuustutkimuksen tuloksen perusteella löydettyjä osallisuuteen liittyviä tekijöitä: tieto, valta, oikeudenmukainen ja ihmisarvoinen kohtelu sekä autonomia.
Tutkimuksessa ilmeni, että asiakkaiden kokema osallisuus vaihtelee hyvin paljon. Tämän aiheuttavat erilaiset tilanteet sekä se, että eri ihmiset kokevat ne eri tavalla. Erityisesti tiedon ja vallan määrässä sekä oikeudenmukaisuuden kokemisessa oli eroja. Sen sijaan kaikki haastateltavat olivat kokeneet ihmisarvoista kohtelua.
Tärkeimmäksi kehittämishaasteeksi nousi asiakkaan äänen kuuleminen ja riittävä aikaresursointi aktivointisuunnitelman laadintatilanteessa. Myös tavoitteiden laatiminen ja niiden siirtyminen työtoimintapaikkaan pitäisi saada systemaattiseksi toiminnaksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistui seitsemän asiakasta viidestä eri kunnasta. Tutkimuksessa hyödynnettiin aikaisemman osallisuustutkimuksen tuloksen perusteella löydettyjä osallisuuteen liittyviä tekijöitä: tieto, valta, oikeudenmukainen ja ihmisarvoinen kohtelu sekä autonomia.
Tutkimuksessa ilmeni, että asiakkaiden kokema osallisuus vaihtelee hyvin paljon. Tämän aiheuttavat erilaiset tilanteet sekä se, että eri ihmiset kokevat ne eri tavalla. Erityisesti tiedon ja vallan määrässä sekä oikeudenmukaisuuden kokemisessa oli eroja. Sen sijaan kaikki haastateltavat olivat kokeneet ihmisarvoista kohtelua.
Tärkeimmäksi kehittämishaasteeksi nousi asiakkaan äänen kuuleminen ja riittävä aikaresursointi aktivointisuunnitelman laadintatilanteessa. Myös tavoitteiden laatiminen ja niiden siirtyminen työtoimintapaikkaan pitäisi saada systemaattiseksi toiminnaksi.