"Turistina ja kulkurina". Saimaan ammattikorkeakoulun terveysalan opettajat työelämäjaksolla
Perälä, Satu (2013)
Perälä, Satu
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303183387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303183387
Tiivistelmä
Tämän tapaustutkimuksen tarkoituksena oli kuvata Saimaan ammattikorkeakoulun terveysalan opettajien odotuksia ja kokemuksia työelämäjaksoista sekä niiden merkitystä heidän asiantuntijuudelle. Lähtökohtana tälle tutkimukselle oli opetuksen kehittämisen tarve. Saimaan ammattikorkeakoulun uusissa simulaatio -opetustiloissa ohjaajana toimiminen edellyttää opettajilta ajantasaista ja vahvaa kliinistä osaamista. Uudistuva opettajuus, työelämän muutos, opiskelijoiden osaamisen varmistaminen sekä osaavan työvoiman saatavuuden varmistaminen terveysalalla tulevaisuudessakin ovat ajankohtaisia haasteita ammattikorkeakoulun opetuksen kehittämisessä. Näihin haasteisiin vastatakseen Saimaan ammattikorkeakoulun terveysalan opettajat lähtivät työelämäjaksoille.
Tutkimuksen kohteena olivat Saimaan ammattikorkeakoulun terveysalan yhdeksän työelämäjaksoille osallistunutta opettajaa. Opettajille toteutettiin kyselyt joilla saatiin tietoa heidän tavoitteistaan, odotuksistaan sekä kokemuksistaan työelämäjaksoista. Ryhmähaastatteluilla saatiin syvempää tietoa opettajien kokemuksista sekä tietoa työelämäjaksojen merkityksestä opettajien asiantuntijuudelle.
Opettajien odotuksissa korostuivat työelämäjaksojen hyödyllisyys ammatillisen osaamisen päivittämisessä sekä työelämän kehityksen seuraamisessa. Kokemuksissa korostui yhteistyön ja verkostoitumisen lisääntyminen työelämän kanssa. Saatiin vahvistusta siihen, että opetuksen suunnittelu Saimaan ammattikorkeakoulussa on ollut oikeaan suuntaan menossa. Työelämäjaksojen aikana opettajien työelämän tiedot ja kliiniset taidot päivittyivät. Siten he kokivat olevan jatkossa helpompaa hyödyntää simulaatio-opetusta. Tulevaisuudessa työelämäjaksojen säännöllinen toteutuminen koettiin tarpeelliseksi ja niille toivottiin enemmän resursointia.
Saimaan ammattikorkeakoulun terveysalan opettajien työelämäjaksot ovat olleet merkitykselliset ja hyödylliset opettajan oman uran ja opettajuuden, opetuksen laadun sekä ammattikorkeakoulun ja työelämän kannalta ajateltuna. Työelämäjaksoja tulisi toteuttaa säännöllisesti sekä sisällyttää ne opettajan muuhun työhön kuuluviksi, ei muun työn lisäksi toteutuvina.
Tutkimuksen kohteena olivat Saimaan ammattikorkeakoulun terveysalan yhdeksän työelämäjaksoille osallistunutta opettajaa. Opettajille toteutettiin kyselyt joilla saatiin tietoa heidän tavoitteistaan, odotuksistaan sekä kokemuksistaan työelämäjaksoista. Ryhmähaastatteluilla saatiin syvempää tietoa opettajien kokemuksista sekä tietoa työelämäjaksojen merkityksestä opettajien asiantuntijuudelle.
Opettajien odotuksissa korostuivat työelämäjaksojen hyödyllisyys ammatillisen osaamisen päivittämisessä sekä työelämän kehityksen seuraamisessa. Kokemuksissa korostui yhteistyön ja verkostoitumisen lisääntyminen työelämän kanssa. Saatiin vahvistusta siihen, että opetuksen suunnittelu Saimaan ammattikorkeakoulussa on ollut oikeaan suuntaan menossa. Työelämäjaksojen aikana opettajien työelämän tiedot ja kliiniset taidot päivittyivät. Siten he kokivat olevan jatkossa helpompaa hyödyntää simulaatio-opetusta. Tulevaisuudessa työelämäjaksojen säännöllinen toteutuminen koettiin tarpeelliseksi ja niille toivottiin enemmän resursointia.
Saimaan ammattikorkeakoulun terveysalan opettajien työelämäjaksot ovat olleet merkitykselliset ja hyödylliset opettajan oman uran ja opettajuuden, opetuksen laadun sekä ammattikorkeakoulun ja työelämän kannalta ajateltuna. Työelämäjaksoja tulisi toteuttaa säännöllisesti sekä sisällyttää ne opettajan muuhun työhön kuuluviksi, ei muun työn lisäksi toteutuvina.