Verkkosivuston luonnollisen hakukonenäkyvyyden parantaminen
Pelkonen, Juuli (2013)
Pelkonen, Juuli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303163369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303163369
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli tutkia, mitä nykyajan verkkosivustolta vaaditaan hyvän hakukonenäkyvyyden takaamiseksi. Lisäksi työssä kartoitettiin optimoitavan sivuston nykyinen hakukonenäkyvyys ja luotiin kehitysehdotukset sen parantamiseksi. Työssä käytettiin hyväksi alan lähdekirjallisuutta ja tuoreimpia artikkeleita, kuten myös tekijän aikaisempaa kokemusta aiheesta, jotta saataisiin paras mahdollinen kuva optimoinnin vaatimuksista.
Työ toteutettiin antamalla optimoinnin kohteena olevalle sivustolle erilaisia kehitysehdotuksia, joita noudattamalla sivusto nousisi erityisesti hakukoneiden tuloksissa, mutta myös sivuston käyttäjien silmissä. Toteutettavat toimenpiteet jaettiin neljään osaan, joista keskityttiin pääasiassa kahteen, tekniseen ja sisällön optimointiin. Näiden lisäksi työssä otettiin kantaa ulkoisten linkkien ja sosiaalisen median merkitykseen hakukoneoptimoinnissa.
Hakukoneoptimoinnin aiheesta poiketen työn olennaisimpia tuloksia olivat optimoinnin keskittäminen käyttäjiin hakukoneiden sijasta. Sivustojen tulisi palvella ensisijaisesti käyttäjiä, sillä hakukoneet ymmärtävät yhä enemmän ihmisten käyttökokemuksia sivustoista. Hakukoneoptimointi näyttää kehittyvän entistä haastavammaksi ja moniulotteisemmaksi, eivätkä tulosten saavuttamiseen riitä ainoastaan pienet muutokset. Hakukoneoptimointi on kokonaisuus, joka vaatii aikaa ja resursseja tuodakseen tuloksia.
Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää myöhemmin muissa optimointiprojekteissa, sillä toimenpiteet tukevat hyvin niin tämänhetkisiä kuin tulevaisuudenkin vaatimuksia. Työssä keskityttiin nimenomaan kestävään optimointiin, jotta algoritmipäivitykset eivät vähentäisi sivuston kävijämääriä. Työtä tehdessä esiintyneet suurimmat ongelmat olivat optimoinnin laajuudessa, sillä hakukoneoptimointi ei liity pelkästään hakukoneisiin, vaan se kattaa toimenpiteet sivuston rakenteen suunnittelusta sivuston sisältöön ja ulkoisiin tekijöihin.
Työ toteutettiin antamalla optimoinnin kohteena olevalle sivustolle erilaisia kehitysehdotuksia, joita noudattamalla sivusto nousisi erityisesti hakukoneiden tuloksissa, mutta myös sivuston käyttäjien silmissä. Toteutettavat toimenpiteet jaettiin neljään osaan, joista keskityttiin pääasiassa kahteen, tekniseen ja sisällön optimointiin. Näiden lisäksi työssä otettiin kantaa ulkoisten linkkien ja sosiaalisen median merkitykseen hakukoneoptimoinnissa.
Hakukoneoptimoinnin aiheesta poiketen työn olennaisimpia tuloksia olivat optimoinnin keskittäminen käyttäjiin hakukoneiden sijasta. Sivustojen tulisi palvella ensisijaisesti käyttäjiä, sillä hakukoneet ymmärtävät yhä enemmän ihmisten käyttökokemuksia sivustoista. Hakukoneoptimointi näyttää kehittyvän entistä haastavammaksi ja moniulotteisemmaksi, eivätkä tulosten saavuttamiseen riitä ainoastaan pienet muutokset. Hakukoneoptimointi on kokonaisuus, joka vaatii aikaa ja resursseja tuodakseen tuloksia.
Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää myöhemmin muissa optimointiprojekteissa, sillä toimenpiteet tukevat hyvin niin tämänhetkisiä kuin tulevaisuudenkin vaatimuksia. Työssä keskityttiin nimenomaan kestävään optimointiin, jotta algoritmipäivitykset eivät vähentäisi sivuston kävijämääriä. Työtä tehdessä esiintyneet suurimmat ongelmat olivat optimoinnin laajuudessa, sillä hakukoneoptimointi ei liity pelkästään hakukoneisiin, vaan se kattaa toimenpiteet sivuston rakenteen suunnittelusta sivuston sisältöön ja ulkoisiin tekijöihin.