Asiakkaiden ostokäyttäytyminen lähikaupassa : Case Eväskulma
Saksman, Oona (2013)
Saksman, Oona
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303153342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303153342
Tiivistelmä
Työ tehtiin Kuopion keskustassa sijaitsevan Eväskulman asiakkaiden ostokäyttäytymisestä.
Eväskulma on pieni lähikauppa, joka sijaitsee noin puolen kilometrin päässä torista. Työn tarkoituksena oli saada selvittää, mistä Eväskulman asiakkaat tulevat, mitä he ostavat ja mitä mieltä he ovat valikoimasta.
Haastattelu toteutettiin Eväskulmassa elokuussa 2011 kahtena arkipäivänä. Haastateltavat valittiin satunnaisesti ja heitä oli yhteensä 22, joista naisia oli 14 ja miehiä 8. Haastateltavien ikäjakauma oli 20-58 vuotta. Haastattelussa käytettiin avoimia kysymyksiä.
Eväskulman asiakkaat tulivat lähiseudulta ja ostivat pääasiassa peruselintarvikkeita, joista yleisimpiä olivat maito, leipä ja lihatuotteet. Myyntiraporttien mukaan yleisimmät myyntiryhmät olivat alkoholi, tupakka, maitotaloustuotteet ja lihavalmisteet. Alkoholi ja tupakka olivat myyntiraportissa suurimpana ryhmänä pelkästään jo rahallisen arvon vuoksi.
Keskiostoksen suuruus vaihteli välillä 5-50 euroa. Suurin osa arvioi käyttävänsä noin 5-15 euroa. Myyntiraporttien mukaan keskiostoksen suuruus on noin 7 euroa, mikä johtuu siitä, että pienten ostosten tekijöitä on eniten. Valikoimaan oltiin tyytyväisiä, mutta muutamia kehitystoiveita löytyi. Kehitystoiveita olivat tiettyjen tuotteiden löydettävyyden parantaminen ja rinnakkaistuotteiden lisääminen. Haastatteluun vastanneet suosivat pääasiassa lähikauppoja. Hintatasolla ei niinkään ollut merkitystä, vaan tärkeämpää oli sijainti sekä asioinnin helppous ja nopeus.
Työtä voisi jatkaa niin, että tutkittaisiin myös viikonloppuisin käyviä asiakkaita ja verrattaisiin heidän ostokäyttäytymistään arkipäivinä asioiviin. Uudessa työssä voisi myös selvittää, onko kaupan omilla merkkituotteilla tai kanta-asiakaskortilla merkitystä kaupan valinnassa.
Eväskulma on pieni lähikauppa, joka sijaitsee noin puolen kilometrin päässä torista. Työn tarkoituksena oli saada selvittää, mistä Eväskulman asiakkaat tulevat, mitä he ostavat ja mitä mieltä he ovat valikoimasta.
Haastattelu toteutettiin Eväskulmassa elokuussa 2011 kahtena arkipäivänä. Haastateltavat valittiin satunnaisesti ja heitä oli yhteensä 22, joista naisia oli 14 ja miehiä 8. Haastateltavien ikäjakauma oli 20-58 vuotta. Haastattelussa käytettiin avoimia kysymyksiä.
Eväskulman asiakkaat tulivat lähiseudulta ja ostivat pääasiassa peruselintarvikkeita, joista yleisimpiä olivat maito, leipä ja lihatuotteet. Myyntiraporttien mukaan yleisimmät myyntiryhmät olivat alkoholi, tupakka, maitotaloustuotteet ja lihavalmisteet. Alkoholi ja tupakka olivat myyntiraportissa suurimpana ryhmänä pelkästään jo rahallisen arvon vuoksi.
Keskiostoksen suuruus vaihteli välillä 5-50 euroa. Suurin osa arvioi käyttävänsä noin 5-15 euroa. Myyntiraporttien mukaan keskiostoksen suuruus on noin 7 euroa, mikä johtuu siitä, että pienten ostosten tekijöitä on eniten. Valikoimaan oltiin tyytyväisiä, mutta muutamia kehitystoiveita löytyi. Kehitystoiveita olivat tiettyjen tuotteiden löydettävyyden parantaminen ja rinnakkaistuotteiden lisääminen. Haastatteluun vastanneet suosivat pääasiassa lähikauppoja. Hintatasolla ei niinkään ollut merkitystä, vaan tärkeämpää oli sijainti sekä asioinnin helppous ja nopeus.
Työtä voisi jatkaa niin, että tutkittaisiin myös viikonloppuisin käyviä asiakkaita ja verrattaisiin heidän ostokäyttäytymistään arkipäivinä asioiviin. Uudessa työssä voisi myös selvittää, onko kaupan omilla merkkituotteilla tai kanta-asiakaskortilla merkitystä kaupan valinnassa.