"Hymyssä suin ja hyvällä mielellä" : Hyvinvoiva oppilaitos - totta vai utopiaa?
Eitakari, Liisa (2013)
Eitakari, Liisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303133290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303133290
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni aiheeksi valitsin oppilaitoksen työhyvinvoinnin. Aihevalintani oli henkilökohtainen. Olin siirtynyt hoitotyön maailmasta opetusmaailmaan pakoon työyhteisöjen huonovointisuutta, kilpailua, kateutta ja negatiivista kierrettä. Yllätyksekseni ajallisesti lyhyen työskentelyn jälkeen havaitsin oppilaitoksessa työskennellessäni samat ongelmat; jopa vielä vahvempina ilmentyminä kuin aiemmassa hoitotyössä toimiessani.
Kehittämishankkeeni avulla halusin selvittää, olenko itse työyhteisöjen ongelma ja negatiivisuuskierteessä elävä vai onko ilmiö yleisempi. Työyhteisöjen tilasta kuulee, lukee ja näkee koko ajan uutisia, jotka eivät ole imartelevia. Työhyvinvointia on tutkittu ja tutkitaan paljon; Työterveyslaitos ja THL yhtenä toimialueenaan. Siksi en kehittämishankkeellani tavoitellutkaan varsinaisesti uuden tiedon, menetelmien tai ratkaisujen löytämistä, vaan itselleni ajatusten jäsentämistä ja työnohjauksellista tulosta.
Kehittämishankkeeni kyselyn toteutin Tampereen ammattikorkeakoulun ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelijoiden keskuudessa (N = 49). Kyselyjen tuloksista olen tähän työhön hyödyntänyt vain osan.
Toinen osa kehittämishankettani muodostui saatujen tulosten vertailemisesta muutamiin aiempiin tutkimuksiin ja omista pohdinnoista työn hyödyllisyydestä ja käytettävyydestä jatkossa.
Toivon kehittämishankkeestani olevan jatkossa hyötyä pohdittaessa oppilaitosten ilmapiiriin, työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen liittyviä kysymyksiä. Toivon tästä kehittämishankkeesta löytyvän myös ideoita nuorten opettajien työuran alkuvuosiin oppilaitoksiin integroitumisessa, opettajan työhön motivoitumisessa ja sitoutumisessa.
Vastausten perusteella kolme tärkeintä työhyvinvoinnin tekijää olivat ”Avoin ja suora vuorovaikutus, Voi olla oma itsensä ja Johtaminen”. Eniten kehitettävää opettajaopiskelijat kokivat olevan ”Johtamisessa, Opiskelijaryhmien koossa ja Avoimessa ja suorassa vuorovaikutuksessa”.
Kehittämishankkeeni avulla halusin selvittää, olenko itse työyhteisöjen ongelma ja negatiivisuuskierteessä elävä vai onko ilmiö yleisempi. Työyhteisöjen tilasta kuulee, lukee ja näkee koko ajan uutisia, jotka eivät ole imartelevia. Työhyvinvointia on tutkittu ja tutkitaan paljon; Työterveyslaitos ja THL yhtenä toimialueenaan. Siksi en kehittämishankkeellani tavoitellutkaan varsinaisesti uuden tiedon, menetelmien tai ratkaisujen löytämistä, vaan itselleni ajatusten jäsentämistä ja työnohjauksellista tulosta.
Kehittämishankkeeni kyselyn toteutin Tampereen ammattikorkeakoulun ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelijoiden keskuudessa (N = 49). Kyselyjen tuloksista olen tähän työhön hyödyntänyt vain osan.
Toinen osa kehittämishankettani muodostui saatujen tulosten vertailemisesta muutamiin aiempiin tutkimuksiin ja omista pohdinnoista työn hyödyllisyydestä ja käytettävyydestä jatkossa.
Toivon kehittämishankkeestani olevan jatkossa hyötyä pohdittaessa oppilaitosten ilmapiiriin, työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen liittyviä kysymyksiä. Toivon tästä kehittämishankkeesta löytyvän myös ideoita nuorten opettajien työuran alkuvuosiin oppilaitoksiin integroitumisessa, opettajan työhön motivoitumisessa ja sitoutumisessa.
Vastausten perusteella kolme tärkeintä työhyvinvoinnin tekijää olivat ”Avoin ja suora vuorovaikutus, Voi olla oma itsensä ja Johtaminen”. Eniten kehitettävää opettajaopiskelijat kokivat olevan ”Johtamisessa, Opiskelijaryhmien koossa ja Avoimessa ja suorassa vuorovaikutuksessa”.