Seikkaillen selviytyjäksi : Elämysleirin järjestäminen lastensuojelun sijaishuollon nuorten kanssa
Rikkola, Elsa (2013)
Rikkola, Elsa
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303133289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303133289
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja järjestää elämysleiri lastensuojelun sijaishuollon nuorille. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa suunniteltiin ja toteutettiin leiri yhdessä leirille osallistuvien nuorten kanssa. Tämän tarkoituksena oli luoda nuorille kokemus omasta osallisuudestaan leirin suunnittelussa ja toteutuksessa. Leiri toteutettiin kaksipäiväisenä viikonloppuleirinä 24. – 25.3.2012 Anjalan nuorisokeskuksessa. Leirin ohjelma rakentui yhdessä nuorten kanssa. Osa toiminnasta oli leiriläisten suunnittelemaa ja osa leirin ohjelmasta ostettiin Anjalan nuorisokeskuksen ohjaajapalveluna. Tämän tarkoituksena oli saada yhteinen, tasavertainen kokemus leirille osallistuvien nuorten ja aikuisten välillä.
Opinnäytetyöhön sisältyy leirin kirjallisen raportoinnin lisäksi teoriaosuus, jossa keskeisenä teoriakehyksenä on sosiaalipedagoginen työote ja siihen sisältyvä sosiokulttuurinen innostaminen. Leirin toteutusmenetelmänä käytettiin elämyspedagogiikkaa ja siihen läheisesti linkittyvää seikkailupedagogiikkaa. Molemmat elementit olivat mukana leirin ohjelmassa. Opinnäytetyön johtoajatuksena läpi koko työn oli huostaan otetun nuoren osallisuus omassa elämässään. Osallisuuden ja kuulluksi tulemisen kokemukset ovat yksilön kannalta syrjäytymistä ennaltaehkäiseviä kokemuksia. Leirin aikana järjestettiin muutamia kyselyjä, joissa kartoitettiin leiriläisten tunnelmia ennen leiriä ja leirin jälkeen. Reflektoivia keskusteluja käytiin joka toiminnan jälkeen, mikä vahvisti omien kokemuksien ja osallisuuden tärkeyttä. Leirin kokemukset olivat osallistujien mukaan hyvin positiivisia sekä leiriläisten palautteen että havainnointien perusteella.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tällaisella leiritoiminnalla on tarvetta. Elmerikoti tulee toteuttamaan vuosittain elämysleirin. Toivottavasti tämä kannustaa kaikkia lastensuojelun sijaishuollon toimijoita järjestämään vastaavia leirejä yhdessä sijoitettujen nuorten kanssa.
Opinnäytetyöhön sisältyy leirin kirjallisen raportoinnin lisäksi teoriaosuus, jossa keskeisenä teoriakehyksenä on sosiaalipedagoginen työote ja siihen sisältyvä sosiokulttuurinen innostaminen. Leirin toteutusmenetelmänä käytettiin elämyspedagogiikkaa ja siihen läheisesti linkittyvää seikkailupedagogiikkaa. Molemmat elementit olivat mukana leirin ohjelmassa. Opinnäytetyön johtoajatuksena läpi koko työn oli huostaan otetun nuoren osallisuus omassa elämässään. Osallisuuden ja kuulluksi tulemisen kokemukset ovat yksilön kannalta syrjäytymistä ennaltaehkäiseviä kokemuksia. Leirin aikana järjestettiin muutamia kyselyjä, joissa kartoitettiin leiriläisten tunnelmia ennen leiriä ja leirin jälkeen. Reflektoivia keskusteluja käytiin joka toiminnan jälkeen, mikä vahvisti omien kokemuksien ja osallisuuden tärkeyttä. Leirin kokemukset olivat osallistujien mukaan hyvin positiivisia sekä leiriläisten palautteen että havainnointien perusteella.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tällaisella leiritoiminnalla on tarvetta. Elmerikoti tulee toteuttamaan vuosittain elämysleirin. Toivottavasti tämä kannustaa kaikkia lastensuojelun sijaishuollon toimijoita järjestämään vastaavia leirejä yhdessä sijoitettujen nuorten kanssa.