Kilpailuedun saavuttaminen sosiaalisen median markkinoinnilla : case: Kauppakeskus Willa
Mäentausta, Miia (2013)
Mäentausta, Miia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303133282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303133282
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on nykyaikaa, ja yritykset siirtyvät yhä enemmän sinne, missä asiakkaat ovat. Kauppakeskus Willa on lähtenyt mukaan sosiaaliseen mediaan, mutta Willalla ei ole suunnitelmaa siitä, missä ja miten täytyy toimia. Opinnäytetyön aiheena oli tehdä sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Kauppakeskus Willalle. Tutkimuskysymyksinä oli selvittää, miten sosiaalisen median markkinoinnilla voi saavuttaa kilpailuetua ja miten sosiaalisen median markkinoinnin kohderyhmä tavoitetaan. Ensimmäisenä selvitettiin taustoja ja tutkittiin Kauppakeskus Willan kohderyhmää. Kyselylomakkeen avulla saatiin paljon tietoa siitä, minkälainen sosiaalisen median markkinointisuunnitelman pitäisi olla.
Teoreettinen viitekehys muodostui kohderyhmien määrittelystä ja siitä, mikä on tuleva kohderyhmä sosiaalisen median markkinoinnille ja miten se tavoitetaan sekä yrityskuvasta ja kilpailuedusta. Yrityskuvassa on käsitelty sitä, miten imago vaikuttaa asiakkaisiin. Kilpailuedusta on tutkittu sitä, voiko yritys sosiaalisen median markkinointisuunnitelmalla saavuttaa kilpailuetua, sekä mitä tarvitaan erilaistuakseen muista samankaltaisista yrityksistä. Nämä asiat selvitettiin ensin yrityksen markkinointisuunnitelmasta. Teoriassa on käsitelty kohderyhmien segmentointia, joihin sosiaalisen median markkinointisuunnitelma suunnataan. Työssä tutkittiin kilpailijoiden sosiaalisen median näkyvyyttä sekä haettiin tietoa ja vinkkejä samankaltaisilta yrityksiltä, jotka jo menestyvät sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, jonka tueksi toteutettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus, jonka pohjatiedot saatiin teoriaa ja tilastoja tutkimalla. Tutkimustuloksia on analysoitu frekvenssianalyysillä ja ristiintaulukoinnilla, eli vastaukset on kerätty taulukkoon ja niistä on muodostettu prosenttiosuudet. Avointen kysymysten vastaukset on analysoitu induktiivisen päättelyn keinoin.
Tutkimuksen tulosten mukaan Facebook otetaan Kauppakeskus Willan sosiaalisen median markkinointisuunnitelman pääkanavaksi, jonka ympärille koko suunnitelma on rakennettu. Kohderyhmäksi valittiin tutkimusten perusteella noin 20–44-vuotiaat naiset. Toimimalla sosiaalisessa mediassa hyvän suunnitelman mukaisesti, voidaan luoda kilpailuetua ja tavoittaa oikeat kohderyhmät. Toiminta vaatii kuitenkin hyvän suunnitelman ja toteuttaminen sitoutumista sekä asiakkaiden kunnioittamista. Toiminnan on oltava jatkuvaa sekä huomiota herättävää suunnitelman mukaisesti, mutta tavallinen markkinointipuhe ei kannata. Lopputuloksena laadittu suunnitelma on työn liitteenä.
Teoreettinen viitekehys muodostui kohderyhmien määrittelystä ja siitä, mikä on tuleva kohderyhmä sosiaalisen median markkinoinnille ja miten se tavoitetaan sekä yrityskuvasta ja kilpailuedusta. Yrityskuvassa on käsitelty sitä, miten imago vaikuttaa asiakkaisiin. Kilpailuedusta on tutkittu sitä, voiko yritys sosiaalisen median markkinointisuunnitelmalla saavuttaa kilpailuetua, sekä mitä tarvitaan erilaistuakseen muista samankaltaisista yrityksistä. Nämä asiat selvitettiin ensin yrityksen markkinointisuunnitelmasta. Teoriassa on käsitelty kohderyhmien segmentointia, joihin sosiaalisen median markkinointisuunnitelma suunnataan. Työssä tutkittiin kilpailijoiden sosiaalisen median näkyvyyttä sekä haettiin tietoa ja vinkkejä samankaltaisilta yrityksiltä, jotka jo menestyvät sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, jonka tueksi toteutettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus, jonka pohjatiedot saatiin teoriaa ja tilastoja tutkimalla. Tutkimustuloksia on analysoitu frekvenssianalyysillä ja ristiintaulukoinnilla, eli vastaukset on kerätty taulukkoon ja niistä on muodostettu prosenttiosuudet. Avointen kysymysten vastaukset on analysoitu induktiivisen päättelyn keinoin.
Tutkimuksen tulosten mukaan Facebook otetaan Kauppakeskus Willan sosiaalisen median markkinointisuunnitelman pääkanavaksi, jonka ympärille koko suunnitelma on rakennettu. Kohderyhmäksi valittiin tutkimusten perusteella noin 20–44-vuotiaat naiset. Toimimalla sosiaalisessa mediassa hyvän suunnitelman mukaisesti, voidaan luoda kilpailuetua ja tavoittaa oikeat kohderyhmät. Toiminta vaatii kuitenkin hyvän suunnitelman ja toteuttaminen sitoutumista sekä asiakkaiden kunnioittamista. Toiminnan on oltava jatkuvaa sekä huomiota herättävää suunnitelman mukaisesti, mutta tavallinen markkinointipuhe ei kannata. Lopputuloksena laadittu suunnitelma on työn liitteenä.