Perintätoimistot kuluttajaperinnän toteuttajina
Erola, Siri; Kaukovalta, Niko (2013)
Lataukset:
Erola, Siri
Kaukovalta, Niko
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303123239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303123239
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena ja pääongelmana oli selvittää, kuinka perintätoimistot toteuttavat kuluttajaperintää käytännössä. Perintäalalla toimintaa ohjaa pääasiassa laki saatavien perinnästä sekä kuluttajaviraston suositus hyvästä perintätavasta. Velkaantumisen aiheuttamien maksuhäiriöiden määrä on ollut viime vuosina jatkuvassa kasvussa, minkä myötä myös perintäala on kasvanut ja saanut paljon kielteistäkin huomiota tiedotusvälineissä. Tähän liittyen perintätoimistoilta on tiedusteltu näkemyksiä perintäkuluihin, toimeksiantajan ja kuluttajan asemaan perintäprosessissa sekä perintäalan nykytilaan ja tulevaisuuden haasteisiin.
Työn teoriaosuus käsittelee pääasiassa lakia saatavien perinnästä, kuluttajaviraston suositusta hyvästä perintätavasta ja perintäprosessin kulkua. Lisäksi on tarkasteltu hallituksen kaavailemaa uudistusta lakiin saatavien perinnästä, jossa tarkoituksena on perinnän kokonaiskulujen alentaminen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljän erikokoisen perintätoimiston edustajia sekä kuluttajaviraston edustajaa. Näin opinnäytetyöhön saatiin näkemyksiä aihealueeseen perintätoimistojen ja kuluttajavelallisen kannalta.
Haastattelujen perusteella laadituista vastausten analyyseistä käy ilmi, että toiminta perintäalalla on pääsääntöisesti asiallista ja velallisen edun mukaista. Perintätoimistojen ja kuluttajaviraston mukaan suurimmat alalla ilmenevät ongelmat liittyvät perintätoimistojen erilaisiin käytäntöihin soveltaa tämänhetkistä perintälakia perinnän velalliseen kohdistuvien kokonaiskulujen osalta. Lisäksi alan sisäänpäin kääntyneisyys koettiin ongelmallisena, joten läpinäkyvyydellä ja avoimuudella voitaisiin parantaa perintäalan toimin-taympäristöä sekä yleistä mainetta.
Vuoden 2013 aikana nähtäväksi jää, kuinka tuleva lakimuutos vaikuttaa perintätoimistojen toimintaan ja sitä kautta kuluttajavelallisen asemaan.
Työn teoriaosuus käsittelee pääasiassa lakia saatavien perinnästä, kuluttajaviraston suositusta hyvästä perintätavasta ja perintäprosessin kulkua. Lisäksi on tarkasteltu hallituksen kaavailemaa uudistusta lakiin saatavien perinnästä, jossa tarkoituksena on perinnän kokonaiskulujen alentaminen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljän erikokoisen perintätoimiston edustajia sekä kuluttajaviraston edustajaa. Näin opinnäytetyöhön saatiin näkemyksiä aihealueeseen perintätoimistojen ja kuluttajavelallisen kannalta.
Haastattelujen perusteella laadituista vastausten analyyseistä käy ilmi, että toiminta perintäalalla on pääsääntöisesti asiallista ja velallisen edun mukaista. Perintätoimistojen ja kuluttajaviraston mukaan suurimmat alalla ilmenevät ongelmat liittyvät perintätoimistojen erilaisiin käytäntöihin soveltaa tämänhetkistä perintälakia perinnän velalliseen kohdistuvien kokonaiskulujen osalta. Lisäksi alan sisäänpäin kääntyneisyys koettiin ongelmallisena, joten läpinäkyvyydellä ja avoimuudella voitaisiin parantaa perintäalan toimin-taympäristöä sekä yleistä mainetta.
Vuoden 2013 aikana nähtäväksi jää, kuinka tuleva lakimuutos vaikuttaa perintätoimistojen toimintaan ja sitä kautta kuluttajavelallisen asemaan.