Urheilutapahtuman taloudelliset vaikutukset : Power Cup Turku 2012
Ruusinen, Miia (2013)
Ruusinen, Miia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303123220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303123220
Tiivistelmä
Power Cup on maailman suurin nuorten ja lasten lentopalloturnaus. Suomen Lentopalloliitto on järjestänyt tätä nelipäiväistä urheilutapahtumaa jo vuodesta 1985 lähtien. Tapahtuma on kehittynyt vuosien aikana huimaa vauhtia ja viime vuosina osallistuneita joukkueita on ollut reilusti yli 800. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kyseisen tapahtuman taloudellisia vaikutuksia, selvittää osallistujien kuluttajakäyttäytymistä sekä vieraskävijöiden ajankäyttöä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena turnauksen aikana 7.-10.6.2012 kyselylomakkeiden avulla. Kyselylomakkeita oli muutamilla majoituskouluilla sekä Kupittaa hallilla, joka toimi turnauksen ruokailupaikkana. Kyselylomakkeessa oli yhteensä seitsemän eri aihealuetta, joilla pyrittiin selvittämään vastaajien taustatietojen lisäksi majoitusta, ruokailuita sekä ostoksien tekoa. Vastauksia saatiin yhteensä 377 kappaletta ja vastausprosentti oli 5,5 %.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä tehdään katsaus tapahtumien maailmaan. Tarkastellaan niin tavallisia kuin urheilullisiakin tapahtumia, niistä aiheutuvaa matkailua sekä tutustutaan tapahtumien aiheuttamiin vaikutuksiin. Tämän lisäksi tutustutaan myös Pohjoismaiseen tutkimusmalliin, jota tässäkin tutkimuksessa käytettiin apuna.
Kaikki kyselyyn vastanneet käyttivät tapahtuman aikana yhteensä noin 35 000€, joista eniten rahaa käyttivät vanhemmat ja katsojat. Pelaajien keskuudesta D-ikäisten kokonaiskulutus oli suurinta, mutta F-ikäisten ryhmä käytti eniten rahaa henkilöä kohden. Suosituimpia palveluita olivat kisa-alueella tehtävät ostokset, majoitus sekä supermarketit ja kioskit.
Vaikka Power Cupin osallistujat ovat suurimmaksi osaksi nuoria ja lapsia, tapahtuman tuoma välitön matkailutulo oli yhteensä noin 660 000€. Kyseisellä tapahtumalla on siis merkittäviä taloudellisia vaikutuksia järjestäjäkaupungille.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena turnauksen aikana 7.-10.6.2012 kyselylomakkeiden avulla. Kyselylomakkeita oli muutamilla majoituskouluilla sekä Kupittaa hallilla, joka toimi turnauksen ruokailupaikkana. Kyselylomakkeessa oli yhteensä seitsemän eri aihealuetta, joilla pyrittiin selvittämään vastaajien taustatietojen lisäksi majoitusta, ruokailuita sekä ostoksien tekoa. Vastauksia saatiin yhteensä 377 kappaletta ja vastausprosentti oli 5,5 %.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä tehdään katsaus tapahtumien maailmaan. Tarkastellaan niin tavallisia kuin urheilullisiakin tapahtumia, niistä aiheutuvaa matkailua sekä tutustutaan tapahtumien aiheuttamiin vaikutuksiin. Tämän lisäksi tutustutaan myös Pohjoismaiseen tutkimusmalliin, jota tässäkin tutkimuksessa käytettiin apuna.
Kaikki kyselyyn vastanneet käyttivät tapahtuman aikana yhteensä noin 35 000€, joista eniten rahaa käyttivät vanhemmat ja katsojat. Pelaajien keskuudesta D-ikäisten kokonaiskulutus oli suurinta, mutta F-ikäisten ryhmä käytti eniten rahaa henkilöä kohden. Suosituimpia palveluita olivat kisa-alueella tehtävät ostokset, majoitus sekä supermarketit ja kioskit.
Vaikka Power Cupin osallistujat ovat suurimmaksi osaksi nuoria ja lapsia, tapahtuman tuoma välitön matkailutulo oli yhteensä noin 660 000€. Kyseisellä tapahtumalla on siis merkittäviä taloudellisia vaikutuksia järjestäjäkaupungille.