Jakelulogistiikka ja asiakkuudenhallinta vähittäiskaupassa
Kuusinen, Kalle (2013)
Kuusinen, Kalle
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303113187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303113187
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kehittää vähittäiskaupan jakelulogistiikkaa. Tutkimus keskittyi kokonaisvaltaiseen jakelu- ja myymälätoiminnan kartoitukseen vähittäiskauppakonsernin kolmessa toimipisteessä.
Tutkimus keskittyi tuotteiden saatavuuden parantamiseen. Itse tuotteiden jakelu tapahtuu erilaisten myyntitapojen mukaan myymälästä, varastosta, tehdaskuljetuksilla tai jakelukuljetuksilla. Tutkimuksessa huomioitiin asiakaslähtöinen lähestymistapa ja asiakaspalvelun parantamiseen liittyvät asiat. Tutkimuksessa käytettiin aiheeseen liittyvää teoria-aineistoa, joka pohjautui pääpiirteittäin toimitusketjujen hallintaan, vähittäiskaupan logistiikkaan sekä asiakkuuden hallintaan. Empiirinen osa keskittyi haastattelujen pohjalta luotuihin kehitysehdotuksiin.
Tämä tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka menetelmien avulla tutkitaan ja analysoidaan ongelmakohtia. Tarkoituksena oli luoda näiden pohjalta aiheeseen liittyviä kehitysehdotuksia. Tutkimuksen tiedonkeruussa hyödynnettiin henkilöstön haastatteluja eri toimipisteiden kesken.
Aiheeseen liittyviä kehitysehdotuksia nousi esille ja kehitysehdotukset liittyivät tuotteiden jakelutapoihin, myymälätoimintaan sekä viestinnän merkitykseen. Tutkimuksesta tehtiin haastattelutulosten lisäksi myös yhteenveto, joiden avulla vertailu toimipisteiden välillä helpottui. Näiden pohjalta päästään vaikuttamaan tehokkaampaan toimintaan sekä parempaan asiakastyytyväisyyteen koko konsernin laajuisesti. Jatkotutkimusaiheena voisi olla uusien jakelukanavien etsintä tai asiakkuudenhallinnan vaikutukset.
Tutkimus keskittyi tuotteiden saatavuuden parantamiseen. Itse tuotteiden jakelu tapahtuu erilaisten myyntitapojen mukaan myymälästä, varastosta, tehdaskuljetuksilla tai jakelukuljetuksilla. Tutkimuksessa huomioitiin asiakaslähtöinen lähestymistapa ja asiakaspalvelun parantamiseen liittyvät asiat. Tutkimuksessa käytettiin aiheeseen liittyvää teoria-aineistoa, joka pohjautui pääpiirteittäin toimitusketjujen hallintaan, vähittäiskaupan logistiikkaan sekä asiakkuuden hallintaan. Empiirinen osa keskittyi haastattelujen pohjalta luotuihin kehitysehdotuksiin.
Tämä tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka menetelmien avulla tutkitaan ja analysoidaan ongelmakohtia. Tarkoituksena oli luoda näiden pohjalta aiheeseen liittyviä kehitysehdotuksia. Tutkimuksen tiedonkeruussa hyödynnettiin henkilöstön haastatteluja eri toimipisteiden kesken.
Aiheeseen liittyviä kehitysehdotuksia nousi esille ja kehitysehdotukset liittyivät tuotteiden jakelutapoihin, myymälätoimintaan sekä viestinnän merkitykseen. Tutkimuksesta tehtiin haastattelutulosten lisäksi myös yhteenveto, joiden avulla vertailu toimipisteiden välillä helpottui. Näiden pohjalta päästään vaikuttamaan tehokkaampaan toimintaan sekä parempaan asiakastyytyväisyyteen koko konsernin laajuisesti. Jatkotutkimusaiheena voisi olla uusien jakelukanavien etsintä tai asiakkuudenhallinnan vaikutukset.