Etelä-Pohjanmaan metallialan yritysten koulutustarpeet tulevaisuudessa, Case: Sedu Aikuiskoulutus
Virkkala, Annika (2013)
Virkkala, Annika
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303113178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303113178
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Seinäjoen Aikuiskoulutuskeskukselle. Lähtökohtana oli Aikuiskoulutuksen halu ja tarve kehittää koulutustarjontaansa siten, että se palvelisi paremmin heidän asiakkaitaan Etelä-Pohjanmaalla. Työn tarkoituksena oli kyselytutkimuksen avulla selvittää, millaisia koulutuksia metallialan yritykset Etelä-Pohjanmaalla tarvitsevat nyt sekä lähitulevaisuudessa. Tavoitteena oli rakentaa koulutuspalvelukokonaisuus, joka keskittyy asiakkaiden tarpeisiin. Näin ollen koulutuksia olisi myös helpompi markkinoida ja myydä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointiympäristöä ja siihen liittyen kilpailua, kysyntää ja yhteisötekijöitä. Lisäksi teoriaosuudessa tarkasteltiin tuotteistusta sekä siihen liittyen hinnoittelua ja markkinointia.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin suoraan yrityksille lähetettyä sähköpostikyselyä. Empiirisessä osuudessa käsiteltiin koulutustarvekartoituskyselyä ja sen tuloksien analysointia. Tutkimustuloksien perusteella voitiin päätellä, että kokonaisuudessaan kiinnostus eri koulutuksia kohtaan oli odotettua vähäisempää. Tuloksista voidaan kuitenkin tulkita, mitkä koulutuksista koettiin tärkeiksi ja tarpeellisiksi ja mitkä koulutuksista olivat tarpeettomia. Näin ollen voidaan päätellä, että työssä on päästy haluttuun lopputulokseen saavuttamalla alussa asetetut tavoitteet.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointiympäristöä ja siihen liittyen kilpailua, kysyntää ja yhteisötekijöitä. Lisäksi teoriaosuudessa tarkasteltiin tuotteistusta sekä siihen liittyen hinnoittelua ja markkinointia.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin suoraan yrityksille lähetettyä sähköpostikyselyä. Empiirisessä osuudessa käsiteltiin koulutustarvekartoituskyselyä ja sen tuloksien analysointia. Tutkimustuloksien perusteella voitiin päätellä, että kokonaisuudessaan kiinnostus eri koulutuksia kohtaan oli odotettua vähäisempää. Tuloksista voidaan kuitenkin tulkita, mitkä koulutuksista koettiin tärkeiksi ja tarpeellisiksi ja mitkä koulutuksista olivat tarpeettomia. Näin ollen voidaan päätellä, että työssä on päästy haluttuun lopputulokseen saavuttamalla alussa asetetut tavoitteet.