Yrityksen etätoimipisteen liittäminen yhdistetyn viestinnän pilvipalveluun
Pasanen, Sanna (2013)
Pasanen, Sanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303113159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303113159
Tiivistelmä
Yhdistetyn viestinnän ja yritysten sisäisen sosiaalisen liiketoiminnan työvälineitä tarjoavat pilvipalvelut ovat yleistyneet viime vuosina nopeasti. Uudet teknologiat ja protokollat ovat mahdollistaneet uusien kommunikaatiomuotojen ja välineiden syntymisen. Yritysten sivutoimipisteet ovat kuitenkin usein riippuvaisia pääkonttoreiden tietoliikenneyhteyksistä pilvipalveluihin. Riskinä on, että ne yhteyksien katketessa voivat jäädä ilman minkäänlaisia pilvipalvelun kautta tuotettuja viestintä- ja puhelinyhteyksiä. Tämän vuoksi onkin kehitettävä ratkaisuja turvaamaan kriittisimmät palvelut.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia yrityksen toimipisteiden liittämistä ko. pilvipalveluun teknisestä näkökulmasta sekä puheen laadun ja käytettävyyden näkökulmasta. Erityisesti keskitytään ratkaisuihin, jotka mahdollistavat liiketoiminnan kannalta kriittisten puhelinyhteyksien jatkuvuuden tietoliikenneyhteyden katketessa pilvipalveluun. Työssä tutkitaan teknisiä ratkaisuja ja parhaita käytäntöjä, eli miten tällaisessa tilanteessa voidaan taata puhepalvelut liittämällä toimipiste paikallisesti julkiseen puhelinverkkoon käyttäen eri teknologioita. Opinnäytetyö on toteutettu kehittämis- ja selvitystyönä, jossa halutaan antaa myös yleiskuva erilaisten verkkojen yhdistämisestä ja siihen liittyvistä arkkitehtuureista.
Työssä esitellään kootusti parhaita käytäntöjä etätoimipisteen liittämiseksi yhdistetyn viestinnän pilvipalveluun. Erilaisia tekniikoita ja ratkaisuja ryhmitellään vikasietoisuuden näkökulmasta. Lisäksi esitetään vikasietoisen etätoimipisteen vuokaaviomalli ja kysymyslista, jotka yhdessä käytettynä tukevat vikasietoisuuden suunnittelua.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia yrityksen toimipisteiden liittämistä ko. pilvipalveluun teknisestä näkökulmasta sekä puheen laadun ja käytettävyyden näkökulmasta. Erityisesti keskitytään ratkaisuihin, jotka mahdollistavat liiketoiminnan kannalta kriittisten puhelinyhteyksien jatkuvuuden tietoliikenneyhteyden katketessa pilvipalveluun. Työssä tutkitaan teknisiä ratkaisuja ja parhaita käytäntöjä, eli miten tällaisessa tilanteessa voidaan taata puhepalvelut liittämällä toimipiste paikallisesti julkiseen puhelinverkkoon käyttäen eri teknologioita. Opinnäytetyö on toteutettu kehittämis- ja selvitystyönä, jossa halutaan antaa myös yleiskuva erilaisten verkkojen yhdistämisestä ja siihen liittyvistä arkkitehtuureista.
Työssä esitellään kootusti parhaita käytäntöjä etätoimipisteen liittämiseksi yhdistetyn viestinnän pilvipalveluun. Erilaisia tekniikoita ja ratkaisuja ryhmitellään vikasietoisuuden näkökulmasta. Lisäksi esitetään vikasietoisen etätoimipisteen vuokaaviomalli ja kysymyslista, jotka yhdessä käytettynä tukevat vikasietoisuuden suunnittelua.