Lujien teräslaatujen vaikutus ajoneuvon hiilijalanjälkeen
Mäläskä, Jani (2013)
Mäläskä, Jani
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303113151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303113151
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli perehtyä ajoneuvoteollisuudessa käytettävien korkealujuisten monifaasiteräslaatujen eli AHSS-teräslaatujen hiilijalanjälkeen vaikuttaviin tekijöihin. Tarkoitus oli myös selvittää, kuinka paljon ajoneuvon hiilijalanjälkeen voidaan vaikuttaa valmistamalla yksi ajoneuvon osa lujemmasta teräslaadusta.
Kiristyvien päästövaatimusten ja Suomessa voimaan tulleen uuden päästöihin sidotun ajoneuvoverolain myötä ajoneuvojen hiilijalanjälki ja päästöt ovat saaneet enemmän huomiota kuluttajilta. Hiilijalanjälkeä arvioitaessa käytettävissä on useita standardeja ja ohjeistuksia, mutta suurimmassa osassa on puutteita, erityisesti rajauksessa. Kansainvälinen standardisoimisjärjestön ISO/DIS 14067-standardin odotetaan yhtenäistävän hiilijalanjäljen määrittämistä sekä helpottavan hiilijalanjäljen selvittämistä ja tutkimuksen rajausta.
Työ tehtiin kirjallisuusselvityksenä keräämällä tietoa kotimaisista ja ulkomaisista lähteistä, joissa on perehdytty hiilijalanjälkeen yleisesti sekä erityisesti ajoneuvojen hiilijalanjälkeen.
Erikoislujia teräksiä tutkittaessa huomattiin niiden kiistattomat edut pyrittäessä pie-nentämään ajoneuvojen hiilijalanjälkeä. Uudenlaisilla muovausmenetelmillä niistä pystytään valmistamaan turvallisuusstandardit ja nykyajan päästövaatimukset täyttäviä komponentteja ajoneuvoihin. Laskutoimitusten jälkeen huomattiin, että jo pienillä muutoksilla ajoneuvon materiaalivalinnoissa voidaan pienentää ajoneuvon hiilijalanjälkeä.
Kiristyvien päästövaatimusten ja Suomessa voimaan tulleen uuden päästöihin sidotun ajoneuvoverolain myötä ajoneuvojen hiilijalanjälki ja päästöt ovat saaneet enemmän huomiota kuluttajilta. Hiilijalanjälkeä arvioitaessa käytettävissä on useita standardeja ja ohjeistuksia, mutta suurimmassa osassa on puutteita, erityisesti rajauksessa. Kansainvälinen standardisoimisjärjestön ISO/DIS 14067-standardin odotetaan yhtenäistävän hiilijalanjäljen määrittämistä sekä helpottavan hiilijalanjäljen selvittämistä ja tutkimuksen rajausta.
Työ tehtiin kirjallisuusselvityksenä keräämällä tietoa kotimaisista ja ulkomaisista lähteistä, joissa on perehdytty hiilijalanjälkeen yleisesti sekä erityisesti ajoneuvojen hiilijalanjälkeen.
Erikoislujia teräksiä tutkittaessa huomattiin niiden kiistattomat edut pyrittäessä pie-nentämään ajoneuvojen hiilijalanjälkeä. Uudenlaisilla muovausmenetelmillä niistä pystytään valmistamaan turvallisuusstandardit ja nykyajan päästövaatimukset täyttäviä komponentteja ajoneuvoihin. Laskutoimitusten jälkeen huomattiin, että jo pienillä muutoksilla ajoneuvon materiaalivalinnoissa voidaan pienentää ajoneuvon hiilijalanjälkeä.