Nakkilan Puolikkaat : Yhdessä parempi kokonaisuus
Liljeroos, Kirsi (2013)
Liljeroos, Kirsi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303093129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303093129
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen aiheena oli suunnitella ja toteuttaa koulutusaloja sekä NY-yrityksiä esittelevä messutapahtuma Sataedu Nakkilan toimipaikassa. Tapahtuman toteuttivat ensimmäisen vuoden graafisen suunnittelun opiskelijat vapaasti valittavana opintona.
Messujen järjestämiseen osallistuneet opiskelijat vastasivat pienimuotoiseen kyselyyn koskien messujen järjestämistä sekä omaa osuuttaan siinä. Kyselyn vastauksia käytettiin myös kurssisuorituksen arvioinnin pohjana. Opiskelijat pitivät pääsääntöisesti messujen järjestämistä hyvänä ja opettavaisena kokemuksena. Osa opiskelijoista kaipasi opettajalta selkeämpää ohjausta.
Kehittämishankkeen teoriaosuudessa tarkastellaan yrittäjyyskasvatuksen roolia toisen asteen koulutuksessa. Yrittäjyyskasvatukseen liittyy koulutuksen näkökulmasta paljon muutakin kuin yrittäminen elinkeinona. Yrittäjyyskasvatus on ennen kaikkea asennekasvatusta ja opiskelijoiden itsetunnon kehittämistä.
Messujen toteuttaminen toi runsain määrin kokemusta ja kehitysideoita tapahtuman toteuttamiseen jatkossa. Opiskelijat pitivät tapahtumaa tulevaisuuden tapana esitellä oppilaitoksen koulutusaloja kiinnostuneille yhdeksäsluokkalaisille.
Perinteinen opettajan rooli vaihtui tapahtuman suunnittelussa ja toteuttamisessa ennen kaikkea ohjaajan ja valmentajan tehtäviin. Tiimioppimisessa opiskelijat ratkaisivat eteen tulleet ongelmat itsenäisesti opettajan pysytellessä taustavaikuttajana.
Messujen järjestämiseen osallistuneet opiskelijat vastasivat pienimuotoiseen kyselyyn koskien messujen järjestämistä sekä omaa osuuttaan siinä. Kyselyn vastauksia käytettiin myös kurssisuorituksen arvioinnin pohjana. Opiskelijat pitivät pääsääntöisesti messujen järjestämistä hyvänä ja opettavaisena kokemuksena. Osa opiskelijoista kaipasi opettajalta selkeämpää ohjausta.
Kehittämishankkeen teoriaosuudessa tarkastellaan yrittäjyyskasvatuksen roolia toisen asteen koulutuksessa. Yrittäjyyskasvatukseen liittyy koulutuksen näkökulmasta paljon muutakin kuin yrittäminen elinkeinona. Yrittäjyyskasvatus on ennen kaikkea asennekasvatusta ja opiskelijoiden itsetunnon kehittämistä.
Messujen toteuttaminen toi runsain määrin kokemusta ja kehitysideoita tapahtuman toteuttamiseen jatkossa. Opiskelijat pitivät tapahtumaa tulevaisuuden tapana esitellä oppilaitoksen koulutusaloja kiinnostuneille yhdeksäsluokkalaisille.
Perinteinen opettajan rooli vaihtui tapahtuman suunnittelussa ja toteuttamisessa ennen kaikkea ohjaajan ja valmentajan tehtäviin. Tiimioppimisessa opiskelijat ratkaisivat eteen tulleet ongelmat itsenäisesti opettajan pysytellessä taustavaikuttajana.