Nuorisotalo Sillan maine : Selvitys Hyvinkään nuorisotalon maineesta paikallisten nuorten keskuudessa
Niemi, Sanna (2013)
Niemi, Sanna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303083122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303083122
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä kattava selvitys hyvinkääläisten nuorten mielipiteistä nuorisotalo Siltaa kohtaan. Tavoitteena oli löytää syitä olla käymättä nuorisotalolla ja selvittää Sillan maine. Opinnäytetyön on tilannut Hyvinkään kaupungin Nuorisopalvelut.
Hyvinkään kaupungin Nuorisopalveluilla talotoiminnan laadun kehittäminen on jatkuvaa toimintaa. Nuorisopalveluissa lähdettiin kehittämään laatua itsearvioinnin ja auditoinnin menetelmin jo vuonna 2010. Näiden lisäksi Nuorisopalvelut suorittavat vuosittain asiakastyytyväisyyskyselyitä. Näiden menetelmien avulla tiedetään mitä mieltä nuorisotalolla kävijät ovat toiminnasta ja talotyötä kehitetään heidän tarpeiden mukaisesti.
Hyvinkään kaupungin nuorisotyöntekijät eivät nykyisten menetelmien kautta kuitenkaan tiedä, mitä muut nuoret ajattelevat Nuorisopalveluiden toiminnasta. Etenkin nuorisotalo Sillan maine ja imago on pohdittanut nuorisotyöntekijöitä jo pitkään. Resurssipulan vuoksi aihe sopi hyvin opinnäytetyöksi.
Opinnäytetyö tehtiin kvantitatiivisin menetelmin. Aineiston keruu tapahtui webropol-ohjelman avulla ja kyselyyn vastasi 143 nuorta kolmesta eri koulusta. Kyselyssä selvisi, että nuorisotalo Sillan kävijöillä ei ole muutakaan paikkaa minne mennä, joten he tulevat talolle. Myös kaverit koettiin tärkeäksi syyksi talolle tulemiseen. Suurin syy talolla käymättömyyteen oli, ettei nuorisotalotoiminta vain kiinnosta nuoria. Nuorilla on myös muita harrastuksia, joiden takia he eivät käy talolla.
Kyselyn perusteella selvisi, että nuorisotalon maine on neutraali. Nuoret eivät keskenään keskustele nuorisotalosta eivätkä nuoret ole kuullet vahvoja mielipiteitä nuorisotalo Sillasta. Nuoret, jotka eivät käy talolla, kokevat nuorisotalotoiminnan tylsäksi ja turhaksi.
Hyvinkään kaupungin Nuorisopalveluilla talotoiminnan laadun kehittäminen on jatkuvaa toimintaa. Nuorisopalveluissa lähdettiin kehittämään laatua itsearvioinnin ja auditoinnin menetelmin jo vuonna 2010. Näiden lisäksi Nuorisopalvelut suorittavat vuosittain asiakastyytyväisyyskyselyitä. Näiden menetelmien avulla tiedetään mitä mieltä nuorisotalolla kävijät ovat toiminnasta ja talotyötä kehitetään heidän tarpeiden mukaisesti.
Hyvinkään kaupungin nuorisotyöntekijät eivät nykyisten menetelmien kautta kuitenkaan tiedä, mitä muut nuoret ajattelevat Nuorisopalveluiden toiminnasta. Etenkin nuorisotalo Sillan maine ja imago on pohdittanut nuorisotyöntekijöitä jo pitkään. Resurssipulan vuoksi aihe sopi hyvin opinnäytetyöksi.
Opinnäytetyö tehtiin kvantitatiivisin menetelmin. Aineiston keruu tapahtui webropol-ohjelman avulla ja kyselyyn vastasi 143 nuorta kolmesta eri koulusta. Kyselyssä selvisi, että nuorisotalo Sillan kävijöillä ei ole muutakaan paikkaa minne mennä, joten he tulevat talolle. Myös kaverit koettiin tärkeäksi syyksi talolle tulemiseen. Suurin syy talolla käymättömyyteen oli, ettei nuorisotalotoiminta vain kiinnosta nuoria. Nuorilla on myös muita harrastuksia, joiden takia he eivät käy talolla.
Kyselyn perusteella selvisi, että nuorisotalon maine on neutraali. Nuoret eivät keskenään keskustele nuorisotalosta eivätkä nuoret ole kuullet vahvoja mielipiteitä nuorisotalo Sillasta. Nuoret, jotka eivät käy talolla, kokevat nuorisotalotoiminnan tylsäksi ja turhaksi.