Kiinteistöjen kunnossapitopalveluiden jälleenmyynnin kehittäminen
Mandelin, Olli (2013)
Mandelin, Olli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303083109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303083109
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia kohdeyrityksen asiakaskontaktointia. Yritys on erikoistunut kiinteistöjen kunnossapitopalveluiden jälleenmyyntiin, ja yrityksen kohderyhmänä ovat omakotitalojen omistajat. Opinnäytetyössä käsitellään eri kontaktointimuotoja, ja samalla myös asioita joita myyjän pitää ottaa huomioon kontaktoidessaan asiakasta. Työntekijät yrityksessä ovat myyntialan ammattilaisia. Lisäksi jokainen yrityksen työntekijöistä ovat saaneet laajan myyntikoulutuksen, ennen kuin he ovat aloittaneet myymään yrityksen tuotteita.
Työn lähtökohtana oli saada mahdollisimman selkeä kuva yrityksen nykyisestä myynnin tilanteesta. Samalla tutkittiin sitä miten yrityksen myyntiä kehitetään tulevaisuudessa. Teoriaosuudessa perehdytään muun muassa myyntityöhön, myynnin johtamiseen, myynnin eri kanaviin ja tulokselliseen myyntityöhön.
Tutkimukseen osallistui kymmenen myyjää, jotka toimivat sekä emoyhtiössä että jälleenmyyntiyrityksessä. Kymmenestä myyjästä viisi koki puhelimella tapahtuvan kontaktionnin tehokkaampana myyntikanavana. Tulos kertoo sen, että myös jatkossa yrityksen myyntikanavina tullaan käyttämään puhelinta. Lisäksi tutkimustulosten pohjalta suunnitellaan uusi palkka- ja palkitsemismalli sekä kontaktointimalli, jonka avulla asiakaskontaktointi saadaan tasalaatuiseksi.
Työn lähtökohtana oli saada mahdollisimman selkeä kuva yrityksen nykyisestä myynnin tilanteesta. Samalla tutkittiin sitä miten yrityksen myyntiä kehitetään tulevaisuudessa. Teoriaosuudessa perehdytään muun muassa myyntityöhön, myynnin johtamiseen, myynnin eri kanaviin ja tulokselliseen myyntityöhön.
Tutkimukseen osallistui kymmenen myyjää, jotka toimivat sekä emoyhtiössä että jälleenmyyntiyrityksessä. Kymmenestä myyjästä viisi koki puhelimella tapahtuvan kontaktionnin tehokkaampana myyntikanavana. Tulos kertoo sen, että myös jatkossa yrityksen myyntikanavina tullaan käyttämään puhelinta. Lisäksi tutkimustulosten pohjalta suunnitellaan uusi palkka- ja palkitsemismalli sekä kontaktointimalli, jonka avulla asiakaskontaktointi saadaan tasalaatuiseksi.