Duuni : Lehti maahanmuuttajanuorille
Hyvönen, Helena (2013)
Hyvönen, Helena
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303073076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303073076
Tiivistelmä
Tämä raportti kertoo maahanmuuttajanuorille suunnatun Duuni-lehden tekemisestä. Lehti on suunnattu yläkouluikäisille nuorille ja erityisesti maahanmuuttajanuorille. Duuni-lehti on osa Taloudellisen tiedotustoimisto TATin Samalle viivalle –hanketta, joka kannustaa maahanmuuttajia kouluttautumaan ja hakeutumaan työelämään.
Maahanmuuttajat ovat median kohderyhmänä vielä suhteellisen uusi asia Suomessa. He itse kokevat, että Suomen media käsittelee maahanmuuttoa ja maahanmuuttajia kapeasta näkökulmasta. Stereotypioita luodaan ja ylläpidetään mediassa. Duunissa maahanmuuttajat huomioidaan nimenomaan kohderyhmänä ja median kuluttajina.
Maahanmuuttajat syrjäytyvät yhteiskunnasta todennäköisemmin kuin kantaväestön edustajat. Yhteiskuntaan kuulumisen tunne on tärkeää nuorten identiteetin kannalta. Media joko vahvistaa tai rikkoo kuuluvuuden tunnetta. Duunin tehtävä on osaltaan vahvistaa kuuluvuuden tunnetta.
Lehteä tehtiin noin neljän kuukauden ajan syksyllä 2012 ja se ilmestyi vuoden 2013 alussa. Duunissa käsitellään opiskelu- ja työelämää erityisesti maahanmuuttajien näkökulmasta. Lehteä varten haastateltiin useita eri maahanmuuttajia eri ammattialoilta. Projektin aikana kuvattiin kahdeksan eri ammattiesittelyvideota, joissa maahanmuuttajat kertovat omasta uravalinnastaan ja työkuvastaan.
Maahanmuuttajille kirjoittaessa on otettava erityisesti huomioon selkeä kieli, koska kaikki eivät vielä ymmärrä suomea sujuvasti. Selkokielen ohjeet toimivat ohjenuorana Duunin juttuja kirjoittaessa.
Duuni on asiakaslehti ja se ilmestyi printti- ja digilehtenä. Lehdessä on 20 sivua.
Maahanmuuttajat ovat median kohderyhmänä vielä suhteellisen uusi asia Suomessa. He itse kokevat, että Suomen media käsittelee maahanmuuttoa ja maahanmuuttajia kapeasta näkökulmasta. Stereotypioita luodaan ja ylläpidetään mediassa. Duunissa maahanmuuttajat huomioidaan nimenomaan kohderyhmänä ja median kuluttajina.
Maahanmuuttajat syrjäytyvät yhteiskunnasta todennäköisemmin kuin kantaväestön edustajat. Yhteiskuntaan kuulumisen tunne on tärkeää nuorten identiteetin kannalta. Media joko vahvistaa tai rikkoo kuuluvuuden tunnetta. Duunin tehtävä on osaltaan vahvistaa kuuluvuuden tunnetta.
Lehteä tehtiin noin neljän kuukauden ajan syksyllä 2012 ja se ilmestyi vuoden 2013 alussa. Duunissa käsitellään opiskelu- ja työelämää erityisesti maahanmuuttajien näkökulmasta. Lehteä varten haastateltiin useita eri maahanmuuttajia eri ammattialoilta. Projektin aikana kuvattiin kahdeksan eri ammattiesittelyvideota, joissa maahanmuuttajat kertovat omasta uravalinnastaan ja työkuvastaan.
Maahanmuuttajille kirjoittaessa on otettava erityisesti huomioon selkeä kieli, koska kaikki eivät vielä ymmärrä suomea sujuvasti. Selkokielen ohjeet toimivat ohjenuorana Duunin juttuja kirjoittaessa.
Duuni on asiakaslehti ja se ilmestyi printti- ja digilehtenä. Lehdessä on 20 sivua.