Ymmärrystä ja tasavertaisuutta : Päiväkodin henkilökunnan kokemuksia monikulttuurisesta kasvatuskumppanuudesta
Rautiainen, Kaisa (2013)
Rautiainen, Kaisa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303073033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303073033
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia päiväkodin työntekijöiden kokemuksia kasvatuskumppanuudesta monikulttuuristen perheiden parissa. Tavoitteena oli tarkastella monikulttuurisuuden ilmenemistä päiväkodin arjessa sekä pohtia ideoita monikulttuurisen kasvatuskumppanuuden kehittämiseen.
Tutkimuksen kohteena oli päiväkoti Kanta-Hämeessä. Kyseisellä päiväkodilla on pitkät perinteet monikulttuurisesta työstä. Kohderyhmä muodostui viidestä työntekijästä, joilla on kokemusta yhteistyöstä maahanmuuttajaperheiden parissa. Kohderyhmän valinta tehtiin myös eri ammattien perusteella.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla keväällä 2012. Haastattelut toteutettiin suullisesti sekä yksilö- että parihaastatteluina. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä oli varhaiskasvatus, monikulttuurisuus, kasvatuskumppanuus sekä sosiaalipedagogiikka. Lisäksi kuvattiin myös aiheitta käsitteleviä aiempia tutkimuksia. Aineiston analyysimenetelmänä hyödynnettiin sisällön analyysia sekä teemoittelua.
Tutkimustulosten perusteella kasvatuskumppanuus työntekijöiden ja maahanmuuttajavanhempien välillä koettiin myönteisenä. Tutkimustuloksista selvisi, että yhteistyön lähtökohtana on pyrkimys tasavertaisuuteen ja yhteisymmärrykseen. Kasvatuskumppanuuden todettiin perustuvan jaettuun asiantuntijuuteen, jonka ensisijaisena tavoitteena on lapsen kehityksen ja hyvinvoinnin tukeminen. Suora ja avoin, mutta kunnioittava dialogi edesauttaa yhteistyön sujumista.
Tutkimuksen kohteena oli päiväkoti Kanta-Hämeessä. Kyseisellä päiväkodilla on pitkät perinteet monikulttuurisesta työstä. Kohderyhmä muodostui viidestä työntekijästä, joilla on kokemusta yhteistyöstä maahanmuuttajaperheiden parissa. Kohderyhmän valinta tehtiin myös eri ammattien perusteella.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla keväällä 2012. Haastattelut toteutettiin suullisesti sekä yksilö- että parihaastatteluina. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä oli varhaiskasvatus, monikulttuurisuus, kasvatuskumppanuus sekä sosiaalipedagogiikka. Lisäksi kuvattiin myös aiheitta käsitteleviä aiempia tutkimuksia. Aineiston analyysimenetelmänä hyödynnettiin sisällön analyysia sekä teemoittelua.
Tutkimustulosten perusteella kasvatuskumppanuus työntekijöiden ja maahanmuuttajavanhempien välillä koettiin myönteisenä. Tutkimustuloksista selvisi, että yhteistyön lähtökohtana on pyrkimys tasavertaisuuteen ja yhteisymmärrykseen. Kasvatuskumppanuuden todettiin perustuvan jaettuun asiantuntijuuteen, jonka ensisijaisena tavoitteena on lapsen kehityksen ja hyvinvoinnin tukeminen. Suora ja avoin, mutta kunnioittava dialogi edesauttaa yhteistyön sujumista.