Finanssikriisin vaikutus Flash Forumin asiakkaiden ostokäyttäytymiseen
Sipi, Annika (2013)
Sipi, Annika
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303063014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303063014
Tiivistelmä
Finanssikriisi alkoi vuonna 2008 ja sillä on ollut vaikutuksensa myös Suomen kansantalouteen. Työssä selvennetään sitä, miten finanssikriisi on vaikuttanut kuluttajien käyttäytymiseen eli ostokäyttäytymiseen. Tavoitteena on saada selville, miten kriisi on muuttanut ostokäyttäytymistä. Tärkeää on myös ostopäätöksen muuttumisen syiden selvittäminen.
Ostokäyttäytyminen ja kuluttajakäyttäytyminen ovat työssä tärkeitä teemoja. Tässä opinnäytetyössä pohditaan myös sitä, mitä niillä oikeastaan tarkoitetaan ja miten ne liittyvät toisiinsa. Olennainen osa työtä on myös kuluttajan päätöksenteko. Se on monien tapahtumien ketju ja eri osilla on vaikutusta itse tuotteen valintaan.
Finanssikriisi on vaikuttanut Suomen kansantaloudessa vientiin, kokonaistuotantoon, työllisyyteen ja kuluttajien ostovoimaan. Kriisillä on myös ollut vaikutuksensa kotitalouksien halukkuuteen säästää. Nämä kaikki seikat vaikuttavat luonnollisesti kuluttajakäyttäytymisen muuttumiseen ja ne ovat myös yhteydessä kuluttajan päätöksentekoon.
Työssä on haastateltu viittä 28-60 –vuotiasta naista, jotka ovat Flash Forumin kanta-asiakkaita. Menetelmänä on käytetty kvalitatiivista tutkimustapaa. Se on valittu siksi, koska kvantitatiivisessa tutkimuksessa pienet yksityiskohdat hukkuvat suureen vastausjoukkoon. Pienet yksityiskohdat ovat työn kannalta oleellisia.
Tulosten mukaan finanssikriisi ei ole ainakaan vähentänyt vastaajien kuluttamista. Muutoksia on tapahtunut kyllä vastaajien preferensseissä ja kuluttaminen on muuttanut muotoaan, mutta se ei ole vähentynyt. Vastaajat ovat vain ajatelleet, pitäisikö omaa käyttäytymistä muuttaa.
Työ on onnistunut kohtalaisen hyvin. Aiheen rajaus tosin tuotti ongelmia, sillä oli vaikeaa hahmottaa, kuinka laajaa teoriapohjaa työssä tarvittaisiin. Kuluttajan päätöksenteko-osuus on liian pitkä ja sen ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä olisi pitänyt käsitellä selkeämmin. Hyvää on se, että teoria- ja empiriaosuus linkittyvät hyvin toisiinsa.
Ostokäyttäytyminen ja kuluttajakäyttäytyminen ovat työssä tärkeitä teemoja. Tässä opinnäytetyössä pohditaan myös sitä, mitä niillä oikeastaan tarkoitetaan ja miten ne liittyvät toisiinsa. Olennainen osa työtä on myös kuluttajan päätöksenteko. Se on monien tapahtumien ketju ja eri osilla on vaikutusta itse tuotteen valintaan.
Finanssikriisi on vaikuttanut Suomen kansantaloudessa vientiin, kokonaistuotantoon, työllisyyteen ja kuluttajien ostovoimaan. Kriisillä on myös ollut vaikutuksensa kotitalouksien halukkuuteen säästää. Nämä kaikki seikat vaikuttavat luonnollisesti kuluttajakäyttäytymisen muuttumiseen ja ne ovat myös yhteydessä kuluttajan päätöksentekoon.
Työssä on haastateltu viittä 28-60 –vuotiasta naista, jotka ovat Flash Forumin kanta-asiakkaita. Menetelmänä on käytetty kvalitatiivista tutkimustapaa. Se on valittu siksi, koska kvantitatiivisessa tutkimuksessa pienet yksityiskohdat hukkuvat suureen vastausjoukkoon. Pienet yksityiskohdat ovat työn kannalta oleellisia.
Tulosten mukaan finanssikriisi ei ole ainakaan vähentänyt vastaajien kuluttamista. Muutoksia on tapahtunut kyllä vastaajien preferensseissä ja kuluttaminen on muuttanut muotoaan, mutta se ei ole vähentynyt. Vastaajat ovat vain ajatelleet, pitäisikö omaa käyttäytymistä muuttaa.
Työ on onnistunut kohtalaisen hyvin. Aiheen rajaus tosin tuotti ongelmia, sillä oli vaikeaa hahmottaa, kuinka laajaa teoriapohjaa työssä tarvittaisiin. Kuluttajan päätöksenteko-osuus on liian pitkä ja sen ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä olisi pitänyt käsitellä selkeämmin. Hyvää on se, että teoria- ja empiriaosuus linkittyvät hyvin toisiinsa.