Uusperheneuvojakoulutuksen sisältöjen ja toteutuksen kehittämishanke
Jyllikoski, Elisa (2013)
Jyllikoski, Elisa
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303052960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303052960
Tiivistelmä
Kehittämishanke pohjaa Suomen Uusperheellisten Liitto ry:n Uusperheneuvojakoulutuksen työstä ja palautteista nouseviin kehittämistarpeisiin. Sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattilaisille suunnatun, uusperheproblematiikan huomioivan ammatillisen lisäkoulutuksen tarve on kasvanut viime vuosien aikana huomattavasti. Kasvava joukko sosiaalialalla työskenteleviä ammattilaisia kertoo uusperheiden määrän lisääntyneen asiakasperheiden joukossa. Uusperhe näyttäytyy usein monimutkaisena ja monia erityisjärjestelyjä vaativana perhemuotona perhetyötä tekevien ammattilaisten keskuudessa.
Kehittämishankkeessa tavoiteltiin Uusperheneuvojakoulutuksen rakenteellista kehittämistä ja konstruktivistista oppimista niin koulutuksessa olevien opiskelijoiden kuin koulutusta toteuttavan tahon näkökulmasta. Arviointi- ja laatutyön elementeistä dokumentointi sai merkittävän roolin kehittämisen metodina. Dokumentoimalla Uusperheneuvojakoulutuksessa tapahtuvia prosesseja haluttiin tehdä näkyväksi sitä hiljaista tietoa, jota koulutuksen opetukseen ja toteutukseen liittyy. Hankkeen tavoitteena oli myös arvioida Uusperheneuvojakoulutusta sen rakenteesta ja sisällöllisistä tavoitteista käsin. Kehittämishankkeessa avataan koulutuksen oppimispolkuja pääasiassa koulutukseen osallistuneiden opiskelijoiden näkökulmista.
Kehittämishankkeen toteuttaminen on aina oppimisprosessi, joka opettaa tekijälleen usein enemmän kuin mitä on odotettu. Kehittämisprosessi on kuvattu tässä projektityöskentelystä tuttua elinkaariajattelua mukaillen, jolloin tällä kehittämishankkeella nähdään olevan oma, itsenäinen elinkaarensa. Kehittämishankkeen prosessit noudattivat Suomen Uusperheellisten Liitto ry:n perustehtäviä peilaten eri prosessien suhdetta organisaation visioon ja perustehtäviin. Kehittämishankkeessa syntyneitä kehittämisen ja arvioinnin menetelmiä voidaan käyttää Suomen Uusperheellisten Liitto ry:n tulevissakin kehittämishankkeissa.
Kehittämishankkeessa tavoiteltiin Uusperheneuvojakoulutuksen rakenteellista kehittämistä ja konstruktivistista oppimista niin koulutuksessa olevien opiskelijoiden kuin koulutusta toteuttavan tahon näkökulmasta. Arviointi- ja laatutyön elementeistä dokumentointi sai merkittävän roolin kehittämisen metodina. Dokumentoimalla Uusperheneuvojakoulutuksessa tapahtuvia prosesseja haluttiin tehdä näkyväksi sitä hiljaista tietoa, jota koulutuksen opetukseen ja toteutukseen liittyy. Hankkeen tavoitteena oli myös arvioida Uusperheneuvojakoulutusta sen rakenteesta ja sisällöllisistä tavoitteista käsin. Kehittämishankkeessa avataan koulutuksen oppimispolkuja pääasiassa koulutukseen osallistuneiden opiskelijoiden näkökulmista.
Kehittämishankkeen toteuttaminen on aina oppimisprosessi, joka opettaa tekijälleen usein enemmän kuin mitä on odotettu. Kehittämisprosessi on kuvattu tässä projektityöskentelystä tuttua elinkaariajattelua mukaillen, jolloin tällä kehittämishankkeella nähdään olevan oma, itsenäinen elinkaarensa. Kehittämishankkeen prosessit noudattivat Suomen Uusperheellisten Liitto ry:n perustehtäviä peilaten eri prosessien suhdetta organisaation visioon ja perustehtäviin. Kehittämishankkeessa syntyneitä kehittämisen ja arvioinnin menetelmiä voidaan käyttää Suomen Uusperheellisten Liitto ry:n tulevissakin kehittämishankkeissa.