Vastuuhoitajuus Saspen kotihoidossa
Kukkula, Riitta (2011)
Kukkula, Riitta
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303052932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303052932
Tiivistelmä
Väestön ikääntyminen asettaa yhä enemmän vaatimuksia kotihoidon henkilöstölle. Työn pitää olla tehokasta, mutta yhä enemmän pitää työssä pystyä huomioimaan asiakkaan yksilölliset tarpeet ja toiveet. Väestön ikääntyminen kotihoidossa tarkoittaa sitä, että asiakkaat tulevat kotihoidon piiriin iäkkäämpinä ja tarvitsevat yhä enemmän palveluita. Asiakkaat myös asuvat omissa kodeissaan pidempään ja myös se osaltaan asettaa haastetta kotihoidolle.
Opinnäytetyössä tutkittiin Sastamalan perusturvakuntayhtymän (Saspen) kotihoidon vastuuhoitajuutta. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä ovat Saspen vastuuhoitajuuden tämänhetkinen tilanne, hyvät ja huonot puolet, sekä tulevaisuutta ajatellen kehittämistä kaipaavat asiat. Tutkimusmenetelmänä teoriatiedon lisäksi käytettiin ryhmähaastattelua. Haastateltavina oli Saspen Vammalan kotihoidon työntekijöitä.
Tutkimustuloksena voitiin todeta, että Saspessa on olemassa tällä hetkellä pääosin hyvin toimiva vastuuhoitajuuskäytäntö. Huonoina puolina tällä hetkellä koettiin tiedonkulun kangertelu ja usean luukun palvelujärjestelmä. Kehittämisalueina tulevaisuutta ajatellen nousi esiin lähiesimiehen kanssa yhteistyössä toimiminen, tiedonkulun ja palvelujärjestelmien tehostaminen ja uusien työntekijöiden perehdyttäminen.
Opinnäytetyössä tutkittiin Sastamalan perusturvakuntayhtymän (Saspen) kotihoidon vastuuhoitajuutta. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä ovat Saspen vastuuhoitajuuden tämänhetkinen tilanne, hyvät ja huonot puolet, sekä tulevaisuutta ajatellen kehittämistä kaipaavat asiat. Tutkimusmenetelmänä teoriatiedon lisäksi käytettiin ryhmähaastattelua. Haastateltavina oli Saspen Vammalan kotihoidon työntekijöitä.
Tutkimustuloksena voitiin todeta, että Saspessa on olemassa tällä hetkellä pääosin hyvin toimiva vastuuhoitajuuskäytäntö. Huonoina puolina tällä hetkellä koettiin tiedonkulun kangertelu ja usean luukun palvelujärjestelmä. Kehittämisalueina tulevaisuutta ajatellen nousi esiin lähiesimiehen kanssa yhteistyössä toimiminen, tiedonkulun ja palvelujärjestelmien tehostaminen ja uusien työntekijöiden perehdyttäminen.