Porin Amarillon yötoiminnan kehittäminen
Pelli, Hannu (2013)
Pelli, Hannu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303042911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303042911
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Porin Amarillon ilta – ja yöaikaan sijoittuvaa toimintaa ja kyselylomakkeen avulla selvittää kuinka tyytyväisiä asiakkaat ovat Amarillon palveluihin. Tämän lisäksi pyrittiin selvittämään mitä tekijöitä ihmiset nykyään yökerhoilta ja iltaravintoloilta hakevat. Opinnäytetyö keskittyi pääosin kysymyslomakkeen ympärille, jonka avulla pyrittiin selvittämään mitä asiakkaat Amarillolta haluavat ja mitä osa - alueita pitäisi asiakkaiden mielestä kehittää. Tutkimuksen myötä tarkoituksena oli antaa Porin Amarillolle uutta tietoa asiakkaiden mieltymyksistä ja tämän myötä edellytykset toimintansa kehittämiselle.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista, eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Työ pohjautui vahvasti kysymyslomakkeesta saatujen vastausten analysointiin ja tutkittavan vastausmateriaalin laajuuden vuoksi oli määrällisen tutkimusmenetelmän valinta helppo. Tutkimusta varten tehtiin kysymyslomake, joka lähetettiin sähköpostitse Satakunnan Ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Vastausaikaa oli kuukausi, jonka jälkeen vastaukset koottiin yhteen ja niistä tehtiin havaintomatriisi. Vastauksia kertyi lopulta 383 kappaletta, joten otanta oli riittävän laaja suuntaa antavan tutkimuksen tekemiselle.
Kysymyslomakkeen lisäksi pyrittiin selvittämään miten ravintolaelämä on ajan saatossa muuttunut ja mitä haasteita keskustan alueella toimivat iltaravintolat nykyään kohtaavat. Tätä varten haastateltiin Porin eri yökerhoissa ja ravintoloissa pitkään työskennelleitä henkilöitä, jotka antoivat oman ammatillisen näkökulmansa asiaan. Tämän lisäksi työn teoriaosuus käsitteli Amarillon kilpailijoita, vahvuuksia ja heikkouksia sekä Amarillon historiaa Porissa. Työn pääpaino oli kuitenkin tutkimustulosten analysoinnissa, joten tämän vuoksi teoriaosuus oli suppeaa verrattuna tulosten analysointiin.
Tutkimustuloksista selvisi hyvin mitkä osa – alueet asiakkaiden näkökulmasta Porin Amarillolla ovat kunnossa ja mitkä kaipaavat kehittämistä. Vastauksia analysoimalla sai käsityksen siitä, mitkä tekijät ovat tärkeimpiä asiakkaiden miettiessä iltaravintolan valintaa. Näiden tietojen avulla Amarillon on mahdollista kehittää toimintaansa parempaan suuntaan asiakkaan näkökulmasta katsottuna ja näin ollen parantaa yö-toimintansa kannattavuutta.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista, eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Työ pohjautui vahvasti kysymyslomakkeesta saatujen vastausten analysointiin ja tutkittavan vastausmateriaalin laajuuden vuoksi oli määrällisen tutkimusmenetelmän valinta helppo. Tutkimusta varten tehtiin kysymyslomake, joka lähetettiin sähköpostitse Satakunnan Ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Vastausaikaa oli kuukausi, jonka jälkeen vastaukset koottiin yhteen ja niistä tehtiin havaintomatriisi. Vastauksia kertyi lopulta 383 kappaletta, joten otanta oli riittävän laaja suuntaa antavan tutkimuksen tekemiselle.
Kysymyslomakkeen lisäksi pyrittiin selvittämään miten ravintolaelämä on ajan saatossa muuttunut ja mitä haasteita keskustan alueella toimivat iltaravintolat nykyään kohtaavat. Tätä varten haastateltiin Porin eri yökerhoissa ja ravintoloissa pitkään työskennelleitä henkilöitä, jotka antoivat oman ammatillisen näkökulmansa asiaan. Tämän lisäksi työn teoriaosuus käsitteli Amarillon kilpailijoita, vahvuuksia ja heikkouksia sekä Amarillon historiaa Porissa. Työn pääpaino oli kuitenkin tutkimustulosten analysoinnissa, joten tämän vuoksi teoriaosuus oli suppeaa verrattuna tulosten analysointiin.
Tutkimustuloksista selvisi hyvin mitkä osa – alueet asiakkaiden näkökulmasta Porin Amarillolla ovat kunnossa ja mitkä kaipaavat kehittämistä. Vastauksia analysoimalla sai käsityksen siitä, mitkä tekijät ovat tärkeimpiä asiakkaiden miettiessä iltaravintolan valintaa. Näiden tietojen avulla Amarillon on mahdollista kehittää toimintaansa parempaan suuntaan asiakkaan näkökulmasta katsottuna ja näin ollen parantaa yö-toimintansa kannattavuutta.