Vihreä logistiikka Itämerellä
Lummukka, Mari (2013)
Lummukka, Mari
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303042871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303042871
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yleisellä tasolla Itämerellä operoivien laivavarustamoiden tämänhetkisiä toimenpiteitä ympäristönkuormittamisen vähentämiseksi. Opinnäytetyössä tarkastellaan meriliikenteestä aiheutuvia päästöjä sekä ilmaan että mereen.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten laivaliikenne kuormittaa Itämerta ja miten kuormitus vaikuttaa Itämereen. Lisäksi tutkitaan, miten laivavarustamot vähentävät aiheuttamaansa kuormitusta ja miten meriasiantuntijat edistäisivät meriliikenteen kuormituksen vähentämistä.
Teoriaosuudessa käsiteltäviä pääaiheita ovat merikuljetusten päästöt ja niiden vaikutukset Itämereen, voimassa oleva kansainvälinen sopimus ja direktiivi sekä ympäristöystävällinen merikuljetus. Empiriaosuudessa esitetään kvalitatiivisen lomakehaastattelun tulokset kolmen eri laivavarustamon ja kahden eri meriasiantuntijan vastauksista Itämeren kuormituksen pienentämiseksi laivaliikenteen osalta.
Tutkimuksesta käy ilmi, että laivavarustamot kokevat kansainväliset sääntelyn haastavaksi toteuttaa. Ympäristöystävällisempään liikennöintiin vaadittavat tekniset laitteet ovat kalliita ja toiminnaltaan epävarmoja sekä niiden asennus vanhempiin aluksiin ongelmallista. Myös vähärikkisen polttoaineen kallis hinta mainittiin suureksi haasteeksi. Haastattelun perusteella voidaan päätellä, että ilman pakottavaa lainsäädäntöä ei toimenpiteitä ympäristönkuormittamisen vähentämiseksi toteutettaisi. Meriasiantuntijoiden mielestä varustamoiden tulisi itse aktiivisesti ja omaehtoisesti pohtia ympäristönkuormittamisen vähentäviä toimia eikä jarrutella jo päätettyjen säädösten toimeenpanoa. He myös korostivat ympäristöystävällisyyden olevan mahdollinen tulevaisuuden markkinointikeino niin kuluttajille kuin yrityksille.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten laivaliikenne kuormittaa Itämerta ja miten kuormitus vaikuttaa Itämereen. Lisäksi tutkitaan, miten laivavarustamot vähentävät aiheuttamaansa kuormitusta ja miten meriasiantuntijat edistäisivät meriliikenteen kuormituksen vähentämistä.
Teoriaosuudessa käsiteltäviä pääaiheita ovat merikuljetusten päästöt ja niiden vaikutukset Itämereen, voimassa oleva kansainvälinen sopimus ja direktiivi sekä ympäristöystävällinen merikuljetus. Empiriaosuudessa esitetään kvalitatiivisen lomakehaastattelun tulokset kolmen eri laivavarustamon ja kahden eri meriasiantuntijan vastauksista Itämeren kuormituksen pienentämiseksi laivaliikenteen osalta.
Tutkimuksesta käy ilmi, että laivavarustamot kokevat kansainväliset sääntelyn haastavaksi toteuttaa. Ympäristöystävällisempään liikennöintiin vaadittavat tekniset laitteet ovat kalliita ja toiminnaltaan epävarmoja sekä niiden asennus vanhempiin aluksiin ongelmallista. Myös vähärikkisen polttoaineen kallis hinta mainittiin suureksi haasteeksi. Haastattelun perusteella voidaan päätellä, että ilman pakottavaa lainsäädäntöä ei toimenpiteitä ympäristönkuormittamisen vähentämiseksi toteutettaisi. Meriasiantuntijoiden mielestä varustamoiden tulisi itse aktiivisesti ja omaehtoisesti pohtia ympäristönkuormittamisen vähentäviä toimia eikä jarrutella jo päätettyjen säädösten toimeenpanoa. He myös korostivat ympäristöystävällisyyden olevan mahdollinen tulevaisuuden markkinointikeino niin kuluttajille kuin yrityksille.