Muuttuva opettajan työ : case Lahden tiede- ja yrityspuisto / Lahden ammattikorkeakoulu
Lehtonen, Johanna (2013)
Lehtonen, Johanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303032835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303032835
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa Lahden tiede- ja yrityspuiston innovaatiokeskittymä-hanketta, jonka tarkoituksena on suunnitella ja toteuttaa moderni ja käyttäjäystä-vällinen kampusalue Lahden Niemen kaupunginosaan. Opinnäytetyö on osa opet-tajien käyttäjätutkimusta. Työn tavoitteena on selvittää Lahden ammattikorkea-koulun opettajien käsityksiä ammattikorkeakouluopettajan työstä tällä hetkellä ja tulevaisuudessa. Opinnäytetyöllä halutaan selvittää, miten ammattikorkeakoulu-opettajan työ tulee muuttumaan vuoteen 2020 mennessä.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdytään Suomen ammattikorkeakoulujärjes-telmään sekä ammattikorkeakouluopettajuuteen. Tietoa kerättiin alan kirjallisuu-desta ja lehdistä sekä Internetistä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena käyttäjätutkimuksena. Tutkimukseen osal-listui 20 opettajaa Lahden ammattikorkeakoulun eri aloilta. Aineistoa kerättiin luotaintutkimuksena ja työpajatyöskentelynä. Tutkimusmenetelminä käytettiin sisällön analyysiä, osallistuvaa havainnointia ja samankaltaisuusanalyysiä.
Tulosten osalta voitiin todeta, että teoria vastasi hyvin saatuja tutkimustuloksia. Ammattikorkeakouluopettajuus elää murrosvaihetta, jossa opettajiin kohdistuu monenlaisia paineita. Opetus tulee tulevaisuudessa siirtymään yhä enenevässä määrin ulos luokkahuoneista työelämälähtöisiin projekteihin. Virtuaalisuus, verk-ko- ja simulaatio-opetus sekä etätyöskentely lisääntyvät. Opettajan rooli tutorina sekä optimaalisten oppimisedellytysten ja erilaisten yhteistyöverkostojen luojana korostuu. Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta tulee osaksi opettajien päivit-täistä työnkuvaa. Myös kansainväliset kontaktit lisääntyvät.
Tulevaisuudessa opettajilta edellytetään erinomaisia vuorovaikutus- ja tiimityös-kentelytaitoja sekä luovuutta. Opettajien on päivitettävä pedagogisia ja teknisiä taitojaan. Opettajien työnkuvaa on selkiytettävä, organisaatiosta on karsittava tur-ha byrokratia ja opettajat on otettava mukaan päätöksentekoon. Suunnitteilla oleva yhtenäinen kampusalue helpottaisi verkostoitumista ja antaisi opettajien käyttöön nykyaikaiset opetustilat ja -välineet. Opettajankoulutuksella ja täydennyskoulu-tuksella opettajille tulisi antaa eväitä vastata muuttuvan ammattikorkeakouluopet-tajuuden haasteisiin.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdytään Suomen ammattikorkeakoulujärjes-telmään sekä ammattikorkeakouluopettajuuteen. Tietoa kerättiin alan kirjallisuu-desta ja lehdistä sekä Internetistä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena käyttäjätutkimuksena. Tutkimukseen osal-listui 20 opettajaa Lahden ammattikorkeakoulun eri aloilta. Aineistoa kerättiin luotaintutkimuksena ja työpajatyöskentelynä. Tutkimusmenetelminä käytettiin sisällön analyysiä, osallistuvaa havainnointia ja samankaltaisuusanalyysiä.
Tulosten osalta voitiin todeta, että teoria vastasi hyvin saatuja tutkimustuloksia. Ammattikorkeakouluopettajuus elää murrosvaihetta, jossa opettajiin kohdistuu monenlaisia paineita. Opetus tulee tulevaisuudessa siirtymään yhä enenevässä määrin ulos luokkahuoneista työelämälähtöisiin projekteihin. Virtuaalisuus, verk-ko- ja simulaatio-opetus sekä etätyöskentely lisääntyvät. Opettajan rooli tutorina sekä optimaalisten oppimisedellytysten ja erilaisten yhteistyöverkostojen luojana korostuu. Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta tulee osaksi opettajien päivit-täistä työnkuvaa. Myös kansainväliset kontaktit lisääntyvät.
Tulevaisuudessa opettajilta edellytetään erinomaisia vuorovaikutus- ja tiimityös-kentelytaitoja sekä luovuutta. Opettajien on päivitettävä pedagogisia ja teknisiä taitojaan. Opettajien työnkuvaa on selkiytettävä, organisaatiosta on karsittava tur-ha byrokratia ja opettajat on otettava mukaan päätöksentekoon. Suunnitteilla oleva yhtenäinen kampusalue helpottaisi verkostoitumista ja antaisi opettajien käyttöön nykyaikaiset opetustilat ja -välineet. Opettajankoulutuksella ja täydennyskoulu-tuksella opettajille tulisi antaa eväitä vastata muuttuvan ammattikorkeakouluopet-tajuuden haasteisiin.