Monikulttuurisen lapsiperheen ohjaus lastensairaalassa : kirjallisuuskatsaus
Paleologos, Sofia (2012)
Paleologos, Sofia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303012802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303012802
Tiivistelmä
Opinnäytetyö kuuluu Lasten ja nuorten hoitotyön tulevaisuuden osaaminen –hankkeeseen ja sen tarkoituksena oli kuvata lasten ja perheiden ohjausta lastensairaalassa ja kehittää monikulttuurista hoitotyötä. Tavoitteena oli, että opinnäytetyöstä saatua tietoa voitaisiin hyödyntää kehittäessä ja vahvistaessa lasten ja nuorten hoitotyötä käytännössä. Tutkimuskysymyksinä olivat millaisia haasteita monikulttuuriset lapsiperheet kohtaavat ohjauksessa ja millaista on monikulttuuristen lapsiperheiden laadukas ohjaus lastensairaalassa?
Opinnäytetyö toteutettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmää soveltaen. Aineisto analysoitiin induktiivisesti sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustuloksistani käy ilmi, että hoitajat ovat tyytymättömiä monikulttuuriselle perheelle annettavaan hoidon laatuun ja he kokevat kulttuuritietämyksensä huonoksi. Haasteen luovat kielelliset ongelmat ja tulkkipalveluiden käyttö. Lähes kaikissa tutkimuksissa hoitajat toivovat enemmän koulutusta monikulttuurisuudesta. Asiakkaat kaipaavat enemmän ja selkeämpiä ohjeita sekä kunnioitusta heitä ja heidän kulttuurisia tapojaan kohtaan. Sekä potilasperheet, että hoitajat korostavat hyvän vuorovaikutuksen tärkeyttä. Ohjauksen laatua on mahdollista parantaa käyttämällä runsaasti koulutettuja tulkkipalveluja ja kielitaitoista henkilökuntaa, hoitajien itsetutkiskelun avulla, vastaanottoajan lisäämiselle, erilaisilla ohjauksen apuvälineillä ja jossain tilanteissa elekielellä.
Lisätutkimusta kaivataan perheiden kokemuksista millaista laadukas ohjaus parhaimmillaan on ja millaisia keinoja hoitohenkilökunnalla on selvitä ongelmista ja haasteista.
Opinnäytetyö toteutettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmää soveltaen. Aineisto analysoitiin induktiivisesti sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustuloksistani käy ilmi, että hoitajat ovat tyytymättömiä monikulttuuriselle perheelle annettavaan hoidon laatuun ja he kokevat kulttuuritietämyksensä huonoksi. Haasteen luovat kielelliset ongelmat ja tulkkipalveluiden käyttö. Lähes kaikissa tutkimuksissa hoitajat toivovat enemmän koulutusta monikulttuurisuudesta. Asiakkaat kaipaavat enemmän ja selkeämpiä ohjeita sekä kunnioitusta heitä ja heidän kulttuurisia tapojaan kohtaan. Sekä potilasperheet, että hoitajat korostavat hyvän vuorovaikutuksen tärkeyttä. Ohjauksen laatua on mahdollista parantaa käyttämällä runsaasti koulutettuja tulkkipalveluja ja kielitaitoista henkilökuntaa, hoitajien itsetutkiskelun avulla, vastaanottoajan lisäämiselle, erilaisilla ohjauksen apuvälineillä ja jossain tilanteissa elekielellä.
Lisätutkimusta kaivataan perheiden kokemuksista millaista laadukas ohjaus parhaimmillaan on ja millaisia keinoja hoitohenkilökunnalla on selvitä ongelmista ja haasteista.