”Hänhän on pohjimmiltaan hyväntahtoinen poika” : Icehearts joukkueen koonnin prosessikuvaus; Millä perustein lapsia on valittu joukkueeseen?
Tiitinen, Irina (2013)
Tiitinen, Irina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302282786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302282786
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu työelämälähtöisesti Icehearts-organisaatioon, joka tekee sosiaalityötä joukkueurheilun avulla. Joukkueeseen kootaan erityistä tukea tarvitsevia lapsia alueen esikouluista noin kymmenen lasta ja toiminta varsinaisesti aloitetaan lasten mennessä kouluun. Opinnäytetyö tehty yhdestä tietystä Icehearts-joukkueesta, jonka koonnista työelämä halusi tietoa, sillä se oli eri tavalla toteutunut kuin muiden joukkueiden kohdalla. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa joukkueen koonnista tietoa, jota voidaan käyttää organisaation kehitystyössä.
Opinnäytetyöllä oli kaksi tarkoitusta. Sen yhtenä tarkoituksena oli kuvata joukkueen koonnin prosessi ja toisena tarkoituksena oli tutkia, millaisia lapsia joukkueeseen on valittu ja millä perustein. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan syrjäytymisen ketjun alkamista jo varhain sekä eritellään syrjäytymisvaaraa aiheuttavia riskejä sekä siltä suojaavia tekijöitä. Opinnäytetyö sivuaa varhaisen puuttumisen merkitystä syrjäytymiskierteen katkaisemiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, missä tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, ja aineiston analyysi toteutettiin teemoittelulla. Tutkimuksessa haastateltiin kasvatusalan ammattilaisia: Icehearts-joukkueen kasvattajaa ja hänen käyttämiään verkostoja, jotka osallistuivat lasten valintaprosessiin. Haastateltavaan verkostoon kuului erityislastentarhanopettaja, lastentarhanopettaja sekä koulun erityisopettaja.
Toteutettujen haastatteluiden kautta opinnäytetyö tarkastelee aiemman tutkimus- ja teoriatiedon valossa, millaisia mahdollisia riskitekijöitä Icehearts-joukkueen lasten elämässä on ollut ja millä perustein ammattilaiset ovat nähneet heidän tarvitsevan Icehearts-toimintamallin räätälöityä tukea. Opinnäytetyön tarkoituksena ei ole tutkia tapahtuneen intervention vaikuttavuutta vaan kuvata tuen järjestämisen prosessia sekä tutkia, onko lapsilla ollut syrjäytymisvaaraa aiheuttavia riskejä elämässään.
Opinnäytetyön tulokset vastasivat tutkimuskysymyksiin, ja voitiin todeta verkoston toimineen lapsia valittaessa niin, että joukkueeseen löydettiin lapsia, joiden hyvinvoinnin tukemiseen tarvittiin toimia. Kuitenkin yhteistyö sosiaalitoimen kanssa olisi myös ollut toivottavaa. Syrjäytymisen riskien nähtiin kietoutuvan toisiinsa, ja jokaisella lapsella voitiin todeta olevan useampi kuin yksi riskitekijä syrjäytymiskehityksen kannalta.
Opinnäytetyöllä oli kaksi tarkoitusta. Sen yhtenä tarkoituksena oli kuvata joukkueen koonnin prosessi ja toisena tarkoituksena oli tutkia, millaisia lapsia joukkueeseen on valittu ja millä perustein. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan syrjäytymisen ketjun alkamista jo varhain sekä eritellään syrjäytymisvaaraa aiheuttavia riskejä sekä siltä suojaavia tekijöitä. Opinnäytetyö sivuaa varhaisen puuttumisen merkitystä syrjäytymiskierteen katkaisemiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, missä tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, ja aineiston analyysi toteutettiin teemoittelulla. Tutkimuksessa haastateltiin kasvatusalan ammattilaisia: Icehearts-joukkueen kasvattajaa ja hänen käyttämiään verkostoja, jotka osallistuivat lasten valintaprosessiin. Haastateltavaan verkostoon kuului erityislastentarhanopettaja, lastentarhanopettaja sekä koulun erityisopettaja.
Toteutettujen haastatteluiden kautta opinnäytetyö tarkastelee aiemman tutkimus- ja teoriatiedon valossa, millaisia mahdollisia riskitekijöitä Icehearts-joukkueen lasten elämässä on ollut ja millä perustein ammattilaiset ovat nähneet heidän tarvitsevan Icehearts-toimintamallin räätälöityä tukea. Opinnäytetyön tarkoituksena ei ole tutkia tapahtuneen intervention vaikuttavuutta vaan kuvata tuen järjestämisen prosessia sekä tutkia, onko lapsilla ollut syrjäytymisvaaraa aiheuttavia riskejä elämässään.
Opinnäytetyön tulokset vastasivat tutkimuskysymyksiin, ja voitiin todeta verkoston toimineen lapsia valittaessa niin, että joukkueeseen löydettiin lapsia, joiden hyvinvoinnin tukemiseen tarvittiin toimia. Kuitenkin yhteistyö sosiaalitoimen kanssa olisi myös ollut toivottavaa. Syrjäytymisen riskien nähtiin kietoutuvan toisiinsa, ja jokaisella lapsella voitiin todeta olevan useampi kuin yksi riskitekijä syrjäytymiskehityksen kannalta.