Alipaineimuhoito haavanhoitona : opetusmateriaalia koululle
Puuska, Matti (2013)
Puuska, Matti
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302282756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302282756
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus oli valmistaa kuvallinen opetusmateriaali alipaineimuhoidosta Hämeen ammattikorkeakoulun käyttöön. HAMK toimi työn toimeksiantajana ja se on toteutettu yhteistyössä Kanta-Hämeen keskussairaalan kirurgian osasto 5B:n kanssa. Työn tavoitteena oli antaa lisää työkaluja opettajille ammattikorkeakoulun opetukseen ja samalla lisätä tietämystä uusimmista hoitomuodoista haavanhoidossa jo opiskeluvaiheessa. Tämä toiminnallinen opinnäytetyö avaa opiskelijoille alipaineimuhoidon periaatteet.
Tässä työssä on sovellettu olemassa olevaa tutkittua teoriatietoa kirjallisuuden, tieteellisten artikkeleiden ja tutkimusten muodossa sekä käytännön kokemuksista koostuvaa asiantuntijahaastattelua. Teoreettinen viitekehys on muodostettu kirjallisuuskatsauksesta sekä asiantuntijahaastattelusta. Asiantuntijahaastattelussa haastateltiin Kanta-Hämeen keskussairaalan kirurgisen vuodeosasto 5B:n apulaisosastonhoitajaa, joka toimii myös haavanhoitoon erikoistuneena sairaanhoitajana. Opetusmateriaali on muodostettu Powerpoint -diaesityksestä, jolla on havainnollistettu alipaineimuhoitoa kuvin ja tekstein.
Opinnäytetyössä on käsitelty yleisesti tietoa haavoista, haavanhoidosta, alipaineimuhoidosta ja sen käyttömahdollisuuksia. Lisäksi työssä on käsitelty näyttöön perustuvaa toimintaa sekä opetuksen ja oppimisen periaatteita.
Näyttöön perustuva materiaali myös opetuksessa antaa opiskelijalle enemmän valmiuksia suoriutua käytännön tehtävistä kuin pelkkä teoriaan perustuva tieto. Näyttöön perustuvan toimintamallin hyödyntämistä enemmän opetuksessa voisi ajatella kehitysehdotuksena tulevaisuutta ajatellen.
Tässä työssä on sovellettu olemassa olevaa tutkittua teoriatietoa kirjallisuuden, tieteellisten artikkeleiden ja tutkimusten muodossa sekä käytännön kokemuksista koostuvaa asiantuntijahaastattelua. Teoreettinen viitekehys on muodostettu kirjallisuuskatsauksesta sekä asiantuntijahaastattelusta. Asiantuntijahaastattelussa haastateltiin Kanta-Hämeen keskussairaalan kirurgisen vuodeosasto 5B:n apulaisosastonhoitajaa, joka toimii myös haavanhoitoon erikoistuneena sairaanhoitajana. Opetusmateriaali on muodostettu Powerpoint -diaesityksestä, jolla on havainnollistettu alipaineimuhoitoa kuvin ja tekstein.
Opinnäytetyössä on käsitelty yleisesti tietoa haavoista, haavanhoidosta, alipaineimuhoidosta ja sen käyttömahdollisuuksia. Lisäksi työssä on käsitelty näyttöön perustuvaa toimintaa sekä opetuksen ja oppimisen periaatteita.
Näyttöön perustuva materiaali myös opetuksessa antaa opiskelijalle enemmän valmiuksia suoriutua käytännön tehtävistä kuin pelkkä teoriaan perustuva tieto. Näyttöön perustuvan toimintamallin hyödyntämistä enemmän opetuksessa voisi ajatella kehitysehdotuksena tulevaisuutta ajatellen.