"KAHDEN KAUPPA, KOLMANNEN KORVAPUUSTI?" : monikulttuuriyhdistys Familia Club ry:n kahden kulttuurin perheiden toimintaa kehittämässä
Pettersson, Aino (2013)
Pettersson, Aino
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302252596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302252596
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Pettersson, Aino. ”Kahden kauppa, kolmannen korvapuusti?” Monikulttuuriyhdistys Familia Club ry:n kahden kulttuurin perheiden toimintaa kehittämässä. Diak Etelä, Helsinki, kevät 2013, 74 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK), Lto-kelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa alle kouluikäisille kahden kulttuurin lapsille ja heidän perheillensä järjestettävää tukea ja toimintaa ja niiden tarvetta pääasiassa pääkaupunkiseudulla. Opinnäytetyön työelämätahona toimi Monikulttuuriyhdistys Familia Club ry, jonka tavoitteena on kehittää kahden kulttuurin perheille ja erityisesti alle kouluikäisille lapsille suunnattua tukea ja toimintaa. Tarkoituksena on edistää alle kouluikäisten kahden kulttuurin perheiden lasten sosiaalista hyvinvointia tukemalla heidän kaksikulttuurista identiteettiään ja kaksikielisyyttä sekä kahden kulttuurin lapsiperheiden vanhemmuutta ja erityisesti ulkomailta muuttaneen vanhemman kasvatusta sekä kielen ja kulttuuriperinnön säilymistä. Opinnäytetyö toimii alustavana kartoituksena tämän hetkisestä toiminnasta ja toiminnan kehittämisen ja lisäämisen tarpeesta.
Aineistona opinnäytetyössä on käytetty kahden kulttuurin perheille suunnattua kyselyä, jonka vastaukset on analysoitu määrällisellä menetelmällä. Kysely oli julkisena linkkinä Monikulttuuriyhdistys Familia Club ry:n ja yhdistyksen osana toimivan Duo-projektin internet- ja facebook-sivustoilla marras- ja joulukuun vaihteessa 2012 sekä välitettiin sähköpostilla Duon toiminnassa mukana olleille kahden kulttuurin perheille. Yhtenä aineiston osana toimi myös alustava kartoitus tämän hetkisestä lapsille suunnatusta erikielisestä toiminnasta pääkaupunkiseudulla.
Opinnäytetyössä selvisi, että suurin osa vanhemmista tukee monipuolisesti kotona alle kouluikäisen lapsen ulkomailta muuttaneen vanhemman äidinkieltä ja kulttuuria. Vanhempien kokemukset lapsen kaksikulttuurisuuden ja- kielisyyden tukemisesta ovat eriäviä: joko päivähoidossa ei tueta lainkaan tai tuetaan erinomaisesti. Vastauksista käy ilmi, että vanhemmat kokevat ulkopuolisen tuen tärkeäksi perheelleen. Kyselystä on vastausten ansiosta hyötyä Monikulttuuriyhdistys Familia Club ry:n ja Duon toiminnalle, vanhemmille, päivähoidon työntekijöille ja muille ammattilaisille. Vanhempien vastaukset antavat tärkeää tietoa kahden kulttuurin perheiden ja heidän alle kouluikäisille lapsilleen tarjottavan tuen ja toiminnan tarpeellisuudesta.
Asiasanat: monikulttuurisuus, perheet, lapset, kaksikielisyys, identiteetti, tukeminen, hyvinvointi, vanhemmuus, päivähoito
Pettersson, Aino. ”Kahden kauppa, kolmannen korvapuusti?” Monikulttuuriyhdistys Familia Club ry:n kahden kulttuurin perheiden toimintaa kehittämässä. Diak Etelä, Helsinki, kevät 2013, 74 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK), Lto-kelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa alle kouluikäisille kahden kulttuurin lapsille ja heidän perheillensä järjestettävää tukea ja toimintaa ja niiden tarvetta pääasiassa pääkaupunkiseudulla. Opinnäytetyön työelämätahona toimi Monikulttuuriyhdistys Familia Club ry, jonka tavoitteena on kehittää kahden kulttuurin perheille ja erityisesti alle kouluikäisille lapsille suunnattua tukea ja toimintaa. Tarkoituksena on edistää alle kouluikäisten kahden kulttuurin perheiden lasten sosiaalista hyvinvointia tukemalla heidän kaksikulttuurista identiteettiään ja kaksikielisyyttä sekä kahden kulttuurin lapsiperheiden vanhemmuutta ja erityisesti ulkomailta muuttaneen vanhemman kasvatusta sekä kielen ja kulttuuriperinnön säilymistä. Opinnäytetyö toimii alustavana kartoituksena tämän hetkisestä toiminnasta ja toiminnan kehittämisen ja lisäämisen tarpeesta.
Aineistona opinnäytetyössä on käytetty kahden kulttuurin perheille suunnattua kyselyä, jonka vastaukset on analysoitu määrällisellä menetelmällä. Kysely oli julkisena linkkinä Monikulttuuriyhdistys Familia Club ry:n ja yhdistyksen osana toimivan Duo-projektin internet- ja facebook-sivustoilla marras- ja joulukuun vaihteessa 2012 sekä välitettiin sähköpostilla Duon toiminnassa mukana olleille kahden kulttuurin perheille. Yhtenä aineiston osana toimi myös alustava kartoitus tämän hetkisestä lapsille suunnatusta erikielisestä toiminnasta pääkaupunkiseudulla.
Opinnäytetyössä selvisi, että suurin osa vanhemmista tukee monipuolisesti kotona alle kouluikäisen lapsen ulkomailta muuttaneen vanhemman äidinkieltä ja kulttuuria. Vanhempien kokemukset lapsen kaksikulttuurisuuden ja- kielisyyden tukemisesta ovat eriäviä: joko päivähoidossa ei tueta lainkaan tai tuetaan erinomaisesti. Vastauksista käy ilmi, että vanhemmat kokevat ulkopuolisen tuen tärkeäksi perheelleen. Kyselystä on vastausten ansiosta hyötyä Monikulttuuriyhdistys Familia Club ry:n ja Duon toiminnalle, vanhemmille, päivähoidon työntekijöille ja muille ammattilaisille. Vanhempien vastaukset antavat tärkeää tietoa kahden kulttuurin perheiden ja heidän alle kouluikäisille lapsilleen tarjottavan tuen ja toiminnan tarpeellisuudesta.
Asiasanat: monikulttuurisuus, perheet, lapset, kaksikielisyys, identiteetti, tukeminen, hyvinvointi, vanhemmuus, päivähoito