Opiskelijayhteisö nuoren mielenterveyden edistämisen tukena
Timoniemi, Riitta-Liisa; Pakanen, Laura (2013)
Timoniemi, Riitta-Liisa
Pakanen, Laura
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302252595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302252595
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Pakanen, Laura & Timoniemi, Riitta-Liisa. Opiskelijayhteisö nuoren mielenterveyden edistämisen tukena. Diak, kevät 2013, 42 s, 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyö kuuluu Oulun kaupungin mielenterveyden edistämisen hankkeeseen. Hankkeen lähtökohtana on mielenterveyden edistäminen kouluissa toimivien sidosryhmien kanssa. Hankkeeseen kuuluu kahdeksan psykiatrista sairaanhoitajaa, jotka toimivat peruskouluissa, lukioissa, ammatillisissa oppilaitoksissa ja ammattikorkeakouluissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata opiskelijoiden näkemyksiä opiskelijayhteisön toiminnasta mielenterveyden edistämiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten opiskelijayhteisö vaikuttaa nuorten mielenterveyteen positiivisesti. Haastattelulla selvitimme nuorten kokemuksia kouluyhteisöstään, ja miten he kokivat yhteisöllisyyden sujuvan koulussaan.
Diakoniaopisto on Oulun ydinkeskustassa sijaitseva pieni oppilaitos, josta valmistuu lähihoitajia. Koulutukseen voi hakeutua nuori tai aikuinen, ja myös maahanmuuttajille on koulutusta tarjolla. Oppilaitos on perinteikäs ja arvostettu; yksi Oulun vanhimpia organisaatioita.
Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Ryhmähaastatteluun osallistui kuusi henkilöä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Opiskelijat kokivat positiiviseksi oman kouluyhteisönsä. Opiskelijat saivat myönteisiä voimavaroja koulustaan. Opiskelijoiden mukaan koulussa yksinäisyyttä ei juuri näy, mutta nuorisoasteella sitä näkyy jonkin verran. Opiskelijat kokivat saaneensa vähän tukea jatko-opiskeluihin. Opiskelijat olivat mielestään saaneet työelämään valmistamista ja sinne siirtymistä tukevaa ohjausta. Yhteisöllisyys vaikuttaa positiivisesti opiskelijoiden kokemukseen omasta kouluyhteisöstä.
Opiskelijat kokivat oman kouluyhteisönsä positiiviseksi voimavaraksi. Koulussa on hyvät keinot syrjäytymisen ehkäisyyn. Yhteisöllisyyden kehittämiseksi tarvittaisiin lisää yhteisiä tapahtumia, välituntien pidentämistä sekä koulun tilojen käytön mahdollistamista iltaisin.
Asiasanat: yhteisöllisyys, nuori, mielenterveys, voimavara, laadullinen tutkimus
Pakanen, Laura & Timoniemi, Riitta-Liisa. Opiskelijayhteisö nuoren mielenterveyden edistämisen tukena. Diak, kevät 2013, 42 s, 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyö kuuluu Oulun kaupungin mielenterveyden edistämisen hankkeeseen. Hankkeen lähtökohtana on mielenterveyden edistäminen kouluissa toimivien sidosryhmien kanssa. Hankkeeseen kuuluu kahdeksan psykiatrista sairaanhoitajaa, jotka toimivat peruskouluissa, lukioissa, ammatillisissa oppilaitoksissa ja ammattikorkeakouluissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata opiskelijoiden näkemyksiä opiskelijayhteisön toiminnasta mielenterveyden edistämiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten opiskelijayhteisö vaikuttaa nuorten mielenterveyteen positiivisesti. Haastattelulla selvitimme nuorten kokemuksia kouluyhteisöstään, ja miten he kokivat yhteisöllisyyden sujuvan koulussaan.
Diakoniaopisto on Oulun ydinkeskustassa sijaitseva pieni oppilaitos, josta valmistuu lähihoitajia. Koulutukseen voi hakeutua nuori tai aikuinen, ja myös maahanmuuttajille on koulutusta tarjolla. Oppilaitos on perinteikäs ja arvostettu; yksi Oulun vanhimpia organisaatioita.
Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Ryhmähaastatteluun osallistui kuusi henkilöä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Opiskelijat kokivat positiiviseksi oman kouluyhteisönsä. Opiskelijat saivat myönteisiä voimavaroja koulustaan. Opiskelijoiden mukaan koulussa yksinäisyyttä ei juuri näy, mutta nuorisoasteella sitä näkyy jonkin verran. Opiskelijat kokivat saaneensa vähän tukea jatko-opiskeluihin. Opiskelijat olivat mielestään saaneet työelämään valmistamista ja sinne siirtymistä tukevaa ohjausta. Yhteisöllisyys vaikuttaa positiivisesti opiskelijoiden kokemukseen omasta kouluyhteisöstä.
Opiskelijat kokivat oman kouluyhteisönsä positiiviseksi voimavaraksi. Koulussa on hyvät keinot syrjäytymisen ehkäisyyn. Yhteisöllisyyden kehittämiseksi tarvittaisiin lisää yhteisiä tapahtumia, välituntien pidentämistä sekä koulun tilojen käytön mahdollistamista iltaisin.
Asiasanat: yhteisöllisyys, nuori, mielenterveys, voimavara, laadullinen tutkimus