Markkinointitutkimus : Asiakaskysely uusien asiakassuhteiden kartoittamiseksi Oulun LVI-Center Oy:lle
Virpi, Anna-Rebekka (2013)
Virpi, Anna-Rebekka
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302252589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302252589
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uusia asiakassuhteita asiakaskyselyjen avulla Oulun LVI-Centerille. Työn tavoitteisiin kuuluivat myös yrityksen palvelujen ja tunnetta-vuu¬den kasvattaminen Oulun kaupunginosissa. Asiakkailta kysyttiin tietoa heidän nykyi-sistä kiinteistön lämmitys- ja ilmanvaihtojärjestelmistään. Lisäksi kysyttiin heidän kiinnos-tustaan uusien LVI-järjestelmien investoinneista ja kiinteistön energiansäästöstä.
Markkinointitutkimus toteutettiin asiakaskyselyn pohjalta marras- ja joulukuussa 2012 perinteisen kenttätutkimuksen keinoin. Kyselyitä lähetettiin suorajakeluna Ouluun van-hoille omakotitaloalueille 6000 kappaletta, joista takaisin palautui 38 kappaletta. Vanhoja kaukolämpöalueita hyödynnettiin kyselyjen aluekartoituksessa. Tutkimustulokset analysoi-tiin ja tuloksia havainnollistettiin prosentuaalisten sektoridiagrammien avulla.
Opinnäytetyön toteuttamisessa hyödynnettiin asiakashankintaa ja -hallintaa, markkinoin¬nin kilpailukeinoja, LVI-järjestelmien tekniikkaa ja markkinointitutkimuksen eri vaiheita. Asiakassuhteita ja onnistuneita kauppoja seurattiin asiakashallintarekisterin avulla. Lopuksi selvitettiin hyötyjä yritykselle ja asiakkaille sekä mahdollista myöhemmin tehtävää jälkimarkkinointia.
Markkinointitutkimus toteutettiin asiakaskyselyn pohjalta marras- ja joulukuussa 2012 perinteisen kenttätutkimuksen keinoin. Kyselyitä lähetettiin suorajakeluna Ouluun van-hoille omakotitaloalueille 6000 kappaletta, joista takaisin palautui 38 kappaletta. Vanhoja kaukolämpöalueita hyödynnettiin kyselyjen aluekartoituksessa. Tutkimustulokset analysoi-tiin ja tuloksia havainnollistettiin prosentuaalisten sektoridiagrammien avulla.
Opinnäytetyön toteuttamisessa hyödynnettiin asiakashankintaa ja -hallintaa, markkinoin¬nin kilpailukeinoja, LVI-järjestelmien tekniikkaa ja markkinointitutkimuksen eri vaiheita. Asiakassuhteita ja onnistuneita kauppoja seurattiin asiakashallintarekisterin avulla. Lopuksi selvitettiin hyötyjä yritykselle ja asiakkaille sekä mahdollista myöhemmin tehtävää jälkimarkkinointia.