Degree Programme Students’ Perspectives on the Medication Passport in Facilitating Learning of Pharmacotherapy
Väkiparta, Laura; Piispanen, Katri (2013)
Väkiparta, Laura
Piispanen, Katri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302252584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302252584
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö pyrkii kuvaamaan englanninkielisten sairaanhoitajaopiskelijoiden mielipiteitä lääkehoitopassista, sen vaikutuksesta oppimiseen, sen käytöstä ja sen kehitysmahdollisuuksista laadullisella tutkimusmenetelmällä. Lääkehoitopassi on oppimisväline, joka kehitettiin Turun Ammattikorkeakoulussa tavoitteena yhdistää farmakologian ja turvallisen lääkehoidon opettaminen Suomessa. Se omaksuttiin Laurea Ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmaan vuonna 2010.
Tutkimus toteutettiin hankkeeseen Facilitating Learning of Pharmacology and Medication in Nursing, joka järjestettiin Otaniemen Laurea Ammattikorkeakoulussa. Hankkeen tavoite oli kehittää opintosuunnitelmaa farmakologian ja lääkehoidon osalta.
Tutkimus suoritettiin haastattelemalla kahtakymmentä kuutta kansainvälisen linjan sairaanhoitajaopiskelijaa Otaniemen Laureassa strukturoidulla ja avoimella kyselylomakkeella. Vastaukset analysoitiin käyttämällä fenomenograafista tutkimusmetodia, jotta vastaukset pystyttäisiin tunnistamaan ja järjestämään teemoittain.
Tärkeimmät tulokset viittaavat opiskelijoiden suhtautuvan lääkehoitopassiin mahdollisesti hyödyllisenä oppimisvälineenä ja he kokevat, että sitä voitaisiin kehittää edelleen tehokkuuden lisäämiseksi. Tämä opinnäytetyö pyrkii hyödyntämään tuloksia kartoittaakseen lääkehoitopassin kehittämismahdollisuuksia.
Tutkimus toteutettiin hankkeeseen Facilitating Learning of Pharmacology and Medication in Nursing, joka järjestettiin Otaniemen Laurea Ammattikorkeakoulussa. Hankkeen tavoite oli kehittää opintosuunnitelmaa farmakologian ja lääkehoidon osalta.
Tutkimus suoritettiin haastattelemalla kahtakymmentä kuutta kansainvälisen linjan sairaanhoitajaopiskelijaa Otaniemen Laureassa strukturoidulla ja avoimella kyselylomakkeella. Vastaukset analysoitiin käyttämällä fenomenograafista tutkimusmetodia, jotta vastaukset pystyttäisiin tunnistamaan ja järjestämään teemoittain.
Tärkeimmät tulokset viittaavat opiskelijoiden suhtautuvan lääkehoitopassiin mahdollisesti hyödyllisenä oppimisvälineenä ja he kokevat, että sitä voitaisiin kehittää edelleen tehokkuuden lisäämiseksi. Tämä opinnäytetyö pyrkii hyödyntämään tuloksia kartoittaakseen lääkehoitopassin kehittämismahdollisuuksia.