Fennec Vintage: uuden yrityksen liiketoimintasuunnitelma
Laatikainen, Niina (2013)
Laatikainen, Niina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302232542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302232542
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli liiketoimintasuunnitelman laatiminen perustettavalle vintageliikkeelle. Opinnäytetyön toimeksiantaja on yksityishenkilö, jonka toiveiden ja ideoiden pohjalta liiketoimintasuunnitelma laadittiin. Opinnäytetyössä painottuivat kilpailutilanteen ja kannattavuuden selvittäminen sekä markkinoinnin suunnittelu.
Toiminnallisen opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yrittäjyyttä sekä, liiketoimintasuunnitelman laatimista. Teoriaosuuden tarkoituksena on selventää suunnitelman merkitystä yrityksen toiminnalle. Itse liiketoimintasuunnitelma rakennettiin toimeksiantajan haastattelun pohjalta. Suunnitelmassa kuvataan muun muassa yrityksen liikeidea, tuotteet, toimialan tulevaisuuden näkymät, markkinointisuunnitelma sekä rahoitus- ja kannattavuuslaskelmat.
Tuloksista käy ilmi, että kilpailua alalla on runsaasti. Liikeidea täytyy siis erilaistaa. Toiminta on kuitenkin mahdollista saada kannattavaksi kohtuuhintaisella ja oikein kohdennetulla markkinoinnilla sekä uudenlaisella liikeidealla. Liiketoimintasuunnitelma on apuna rahoituksen hankkimisessa sekä tulevaisuudessa liiketoiminnan kehittämisessä.
Toiminnallisen opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yrittäjyyttä sekä, liiketoimintasuunnitelman laatimista. Teoriaosuuden tarkoituksena on selventää suunnitelman merkitystä yrityksen toiminnalle. Itse liiketoimintasuunnitelma rakennettiin toimeksiantajan haastattelun pohjalta. Suunnitelmassa kuvataan muun muassa yrityksen liikeidea, tuotteet, toimialan tulevaisuuden näkymät, markkinointisuunnitelma sekä rahoitus- ja kannattavuuslaskelmat.
Tuloksista käy ilmi, että kilpailua alalla on runsaasti. Liikeidea täytyy siis erilaistaa. Toiminta on kuitenkin mahdollista saada kannattavaksi kohtuuhintaisella ja oikein kohdennetulla markkinoinnilla sekä uudenlaisella liikeidealla. Liiketoimintasuunnitelma on apuna rahoituksen hankkimisessa sekä tulevaisuudessa liiketoiminnan kehittämisessä.