Erikoishuonekaluliikkeen asiakaskartoitus : Case Bell Furniture Oy
Niklander, Henriikka (2013)
Niklander, Henriikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302222540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302222540
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella mainontavälineitä ja kuluttajien ostokäyttäytymistä. Tutkimuksen tavoitteena oli tarjota tietoa markkinointiin, mainontavälineiden käyttöön ja muokata liikkeen antamaa vaikutelmaa vastaamaan paremmin myynnillisiä tavoitteita ja asiakkaiden tavoittamista. Tutkimus toteutettiin erikoishuonekaluliike Bell Furniture Oy:lle, joka tunnetaan paremmin nimellä BellArt. Liike sijaitsee Helsingin keskustassa.
Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään kuluttajan ostokäyttäytymistä, mainosvälineitä ja mainosvälineiden perusominaisuuksia. Kuluttajan ostokäyttäytymisosiossa käsitellään tarkemmin kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä sekä kuluttajakäyttäytymisen mallia. Kuluttajan ostopäätösprosessia sekä ostopäätöskäyttäytymisen tyyppejä ei käsitellä niin paljon. Lähteinä tutkimuksessa on käytetty alan perusteoksia, kuluttajabarometreja ja erilaisia tilastoja. Teoriaosassa on pyritty tarkastelemaan ja pohtimaan edellä mainittuja asioita paitsi yleisellä tasolla myös huonekaluliiketoiminnan ja sisustamisen kannalta.
Tutkimuksen empiirinen osa suoritettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin elo-lokakuussa 2012 BellArtin liiketiloissa vierailleilta asiakkailta käyttäen harkintaan perustuvaa otantamenetelmää. Otannan tarkoituksena oli saada 100 vastausta, mutta vain 63 kysymyslomaketta saatiin, joista 57 hyväksyttiin.
Tutkimustulokset osoittivat sen, että liikkeen kannattaa hyödyntää jatkossakin sen vahvuuksia, niche(uniikit tuotteet) ja sijaintia; myymälän sijainti keskeisellä paikalla sekä näyteikkunat tukevat myyntiä ja potentiaalisten asiakkaiden tietoisuutta liikkeestä. Joitakin uusia markkinointikanavamahdollisuuksia esimerkiksi blogia liikkeen kannattaa harkita jatkossa markkinointia kehittäessään. Mahdollisissa jatkotutkimuksissa voidaan keskittyä yhteen mai-nosvälineeseen ja tutkia sen käyttöä nykyisessä tai potentiaalisessa asiakaskunnassa.
Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään kuluttajan ostokäyttäytymistä, mainosvälineitä ja mainosvälineiden perusominaisuuksia. Kuluttajan ostokäyttäytymisosiossa käsitellään tarkemmin kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä sekä kuluttajakäyttäytymisen mallia. Kuluttajan ostopäätösprosessia sekä ostopäätöskäyttäytymisen tyyppejä ei käsitellä niin paljon. Lähteinä tutkimuksessa on käytetty alan perusteoksia, kuluttajabarometreja ja erilaisia tilastoja. Teoriaosassa on pyritty tarkastelemaan ja pohtimaan edellä mainittuja asioita paitsi yleisellä tasolla myös huonekaluliiketoiminnan ja sisustamisen kannalta.
Tutkimuksen empiirinen osa suoritettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin elo-lokakuussa 2012 BellArtin liiketiloissa vierailleilta asiakkailta käyttäen harkintaan perustuvaa otantamenetelmää. Otannan tarkoituksena oli saada 100 vastausta, mutta vain 63 kysymyslomaketta saatiin, joista 57 hyväksyttiin.
Tutkimustulokset osoittivat sen, että liikkeen kannattaa hyödyntää jatkossakin sen vahvuuksia, niche(uniikit tuotteet) ja sijaintia; myymälän sijainti keskeisellä paikalla sekä näyteikkunat tukevat myyntiä ja potentiaalisten asiakkaiden tietoisuutta liikkeestä. Joitakin uusia markkinointikanavamahdollisuuksia esimerkiksi blogia liikkeen kannattaa harkita jatkossa markkinointia kehittäessään. Mahdollisissa jatkotutkimuksissa voidaan keskittyä yhteen mai-nosvälineeseen ja tutkia sen käyttöä nykyisessä tai potentiaalisessa asiakaskunnassa.