Toimintamallin luominen myyntikampanjan suunnitteluun : Case Yritys X
Tuukki, Sari (2013)
Tuukki, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302222511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302222511
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää yrityksen myyntikampanjasuunnittelua ja luoda toimintamalli kampanjasuunnitteluun. Tarkoituksena oli luoda yhtenäinen toimintamalli, jossa määriteltiin kampanjaan liittyvien sidosryhmien roolit, vastuut ja aikataulut sekä luoda check-lista, joka toimii käytännön työkaluna ja kampanjasuunnittelun muistilistana. Tärkeää on saada suunnitelmallisuutta markkinoinnin ja myynnin toimintaprosessiin sekä parantaa organisaation yhteistyötä. Yhtenäisen myyntikampanjasuunnittelun toimintamallin luomisesta ja käyttöönotosta on hyötyä erityisesti tuotepäällikön tehtävässä tukemaan myyntikampanjan suunnittelua ja sen hallintaa. Tavoitteena on sitouttaa kaikki kampanjahallinnan vaiheisiin liittyvät sidosryhmät organisaation toimintaan siten, että jokainen tietää, miten toimia.
Teoreettinen viitekehys muodostui markkinointiviestinnästä B-to-B, kampanjasuunnittelun vaiheista ja kampanjasuunnitteluprosessista. Teoreettisen viitekehyksen lähdemateriaaleina käytettiin aihealueen tietokirjallisuutta markkinoinnista ja myynnistä.
Toimintakeskeisen hankkeen pohjana käytettiin tutkimuksena kvalitatiivista menetelmää. Teemahaastattelu kohdennettiin yrityksen markkinointi-, myynti- ja ostohenkilöille. Haastattelu suoritettiin sähköpostitse lähetetyllä kyselylomakkeella. Tutkimuksen tarkoituksena oli teoriaosuuden pohjalta muotoiltujen avoimien kysymysten avulla selvittää näkökulmia siitä, mitä kampanjasuunnittelumallin tulee pitää sisällään, lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää, millainen on hyvä ja toimiva kampanja katsottuna eri sidosryhmien näkökulmasta ja asiakasnäkökulma huomioon ottaen ja miten varmistetaan, että kaikki tarvittavat asiat myyntikampanjan toteuttamiseksi on tehty.
Tutkimuksen pohjalta tehty toimintamalli sekä vastuiden ja roolien määrittely tuovat kampanjasuunnitteluun projektimaisen työskentelytavan, jonka tarkoituksena on tehostaa kampanjanhallintaa organisaatiossa ja edistää työryhmätyöskentelyä. Samalla se parantaa eri sidosryhmien välistä dialogia ja tiedonkulkua sitouttaen kaikki organisaation toimintaan yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Suunnitelmallisuuden ja toimintamallin avulla kampanjan virheetön läpimeno varmistuu ja tehostuu.
Teoreettinen viitekehys muodostui markkinointiviestinnästä B-to-B, kampanjasuunnittelun vaiheista ja kampanjasuunnitteluprosessista. Teoreettisen viitekehyksen lähdemateriaaleina käytettiin aihealueen tietokirjallisuutta markkinoinnista ja myynnistä.
Toimintakeskeisen hankkeen pohjana käytettiin tutkimuksena kvalitatiivista menetelmää. Teemahaastattelu kohdennettiin yrityksen markkinointi-, myynti- ja ostohenkilöille. Haastattelu suoritettiin sähköpostitse lähetetyllä kyselylomakkeella. Tutkimuksen tarkoituksena oli teoriaosuuden pohjalta muotoiltujen avoimien kysymysten avulla selvittää näkökulmia siitä, mitä kampanjasuunnittelumallin tulee pitää sisällään, lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää, millainen on hyvä ja toimiva kampanja katsottuna eri sidosryhmien näkökulmasta ja asiakasnäkökulma huomioon ottaen ja miten varmistetaan, että kaikki tarvittavat asiat myyntikampanjan toteuttamiseksi on tehty.
Tutkimuksen pohjalta tehty toimintamalli sekä vastuiden ja roolien määrittely tuovat kampanjasuunnitteluun projektimaisen työskentelytavan, jonka tarkoituksena on tehostaa kampanjanhallintaa organisaatiossa ja edistää työryhmätyöskentelyä. Samalla se parantaa eri sidosryhmien välistä dialogia ja tiedonkulkua sitouttaen kaikki organisaation toimintaan yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Suunnitelmallisuuden ja toimintamallin avulla kampanjan virheetön läpimeno varmistuu ja tehostuu.