Tätä mieltä olen! : Länsimäen nuoret vaikuttajat
Merikanto, Marianne (2013)
Merikanto, Marianne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302222507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302222507
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on Vantaan nuorisopalveluiden ja Laurea-ammattikorkeakoulun yhteistyöhanke. Opinnäytetyö liittyy laajemmin Lasten ja nuorten Vantaa -toimintaohjelmaan, jonka tarkoituksena on edistää vantaalaisten lasten ja nuorten osallisuutta kaupungin eri toimintaympäristöissä. Opinnäytetyötä varten koottiin 14–18 -vuotiaista nuorista ideointiryhmä, joka kokoontui 12 kertaa Länsimäen nuorisotilalla. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda Länsimäen nuorten ääni kuuluviin ja innostaa heitä vaikuttamaan toiminnallisuuden ja luovuuden keinoin. Ryhmätoiminnan avulla tavoiteltiin nuorten tietoisuuden kasvamista osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksista sekä positiivisia osallisuuskokemuksia ja voimaantumista nuorille. Ryhmätoiminnan aikana nuoret ottivat kantaa ja vaikuttivat erilaisilla tavoilla Rajakylän liikuntapuiston skeittialueen kehittämiseen ja nuorten oleskelukatokseen liittyen. Nuoret tekivät kantaaottavan videon, jota esitetään kaupungin eri tilaisuuksissa. Lisäksi he ottivat kantaa perinteisin adressein. Nuoret organisoivat itsenäisesti myös ruokatapahtuman nuorisotilalla.
Tutkin nuorten osallisuuskokemuksia osallistavan tutkimuksen avulla ryhmätapaamisten ohessa. Tavoitteena oli ottaa selvää, minkälaisia kokemuksia vaikuttamisesta Vantaan Länsimäen nuorilla on ja mihin Länsimäen nuoret haluavat vaikuttaa? Osallistavan tutkimuksen yhteydessä tekemäni sosiometriset harjoitukset, nuorten ajatuskarttatyöskentely ja nuorten ryhmäkeskustelut videokuvattiin arviointia varten. Opinnäytetyön arviointi koostuu nuorten vastauksien arvioinnista ja ryhmätoiminnan arvioinnista. Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että perinteiset edustukselliset vaikuttamisen tavat eivät kiinnostaneet ryhmän nuoria, vaan heitä kiinnosti löyhä, järjestäytymätön ja projektiluontoinen kansalaistoiminta, tapahtumien järjestäminen ja muu itseorganisointi. Ryhmätoimintaa arvioin saamani palautteen ja itsearvioinnin pohjalta. Palautetta keräsin nuorilta ja nuorisotyöntekijöiltä kirjallisesti kyselylomakkeen avulla sekä suullisesti ja toiminnallisesti. Lopputuloksena opinnäytetyö tarjoaa esimerkin sosiokulttuurisen innostamisen toimintamallista. Mallia voi hyödyntää erilaisten nuorten parissa.
Tutkin nuorten osallisuuskokemuksia osallistavan tutkimuksen avulla ryhmätapaamisten ohessa. Tavoitteena oli ottaa selvää, minkälaisia kokemuksia vaikuttamisesta Vantaan Länsimäen nuorilla on ja mihin Länsimäen nuoret haluavat vaikuttaa? Osallistavan tutkimuksen yhteydessä tekemäni sosiometriset harjoitukset, nuorten ajatuskarttatyöskentely ja nuorten ryhmäkeskustelut videokuvattiin arviointia varten. Opinnäytetyön arviointi koostuu nuorten vastauksien arvioinnista ja ryhmätoiminnan arvioinnista. Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että perinteiset edustukselliset vaikuttamisen tavat eivät kiinnostaneet ryhmän nuoria, vaan heitä kiinnosti löyhä, järjestäytymätön ja projektiluontoinen kansalaistoiminta, tapahtumien järjestäminen ja muu itseorganisointi. Ryhmätoimintaa arvioin saamani palautteen ja itsearvioinnin pohjalta. Palautetta keräsin nuorilta ja nuorisotyöntekijöiltä kirjallisesti kyselylomakkeen avulla sekä suullisesti ja toiminnallisesti. Lopputuloksena opinnäytetyö tarjoaa esimerkin sosiokulttuurisen innostamisen toimintamallista. Mallia voi hyödyntää erilaisten nuorten parissa.