Lisäarvoa FUAS-liittouman Virtuaalikampukselta : case: kesäopinnot
Soikkeli, Sari (2013)
Soikkeli, Sari
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302212484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302212484
Tiivistelmä
Opinnäytteen keskiössä on suunnitteluasteella ollut FUAS Virtuaalikampus, jonka tavoitteena ovat verkko-oppimista ja tehokasta yhteisöllistä työskentelyä tukevat palvelut sekä kotimaisten että kansainvälisten yhteistyökumppanien kanssa. Tavoitteena on opintohallintoon liittyvien toimintamallien yhdenmukaistaminen soveltuvin osin strategisessa FUAS liittoumassa. Tutkimustehtävässä keskeisin kysymys on, minkälaista lisäarvoa Virtuaalikampus tuo FUAS-verkoston ammattikorkeakouluille. Tämän lisäksi tarkastellaan vaikutuksia opintojen edistymiselle, vaatimuksia opintohallinnon prosesseille sekä muutoksen hallinnan huomioon ottamista.
Aihetta on tarkasteltu etenkin opintohallintoon liittyvien prosessien näkökulmasta. Taustateoriana on luodattu verkostoitumista ja fuusioitumista, lisäarvon tuottamista ja tuottavuuden tehostamista, toimintatapojen yhtenäistämistä sekä käsitettä Virtuaalikampus.
Tutkimuksen kohteena ovat olleet Lahden ammattikorkeakoulun opetuksen tukiprosessit. Aineistoa on kerätty moniulotteisen havainnoinnin ja avoimien teemahaastatteluiden avulla. Analyysi on tehty teoriaaohjaavana sisällönanalyysinä tyypittelemällä koodattu aineisto.
Tutkimuksen pohjalta Virtuaalikampuksen lisäarvo syntyy opiskelijoille laajempana tarjontana sekä henkilökunnalle mahdollisuutena jakaa osaamista ja resursseja. Toiminnan onnistuminen edellyttää kuitenkin syvemmälle menevää
toimintatapojen yhtenäistämistä ja jatkuvaa johdonmukaista ohjausta muutoksessa.
Tulosten soveltaminen on mahdollista tilanteessa, jossa organisaatiot pyrkivät tekemään yhteistyötä asiakas- tai tuotehallinnan prosessien osalta.
Aihetta on tarkasteltu etenkin opintohallintoon liittyvien prosessien näkökulmasta. Taustateoriana on luodattu verkostoitumista ja fuusioitumista, lisäarvon tuottamista ja tuottavuuden tehostamista, toimintatapojen yhtenäistämistä sekä käsitettä Virtuaalikampus.
Tutkimuksen kohteena ovat olleet Lahden ammattikorkeakoulun opetuksen tukiprosessit. Aineistoa on kerätty moniulotteisen havainnoinnin ja avoimien teemahaastatteluiden avulla. Analyysi on tehty teoriaaohjaavana sisällönanalyysinä tyypittelemällä koodattu aineisto.
Tutkimuksen pohjalta Virtuaalikampuksen lisäarvo syntyy opiskelijoille laajempana tarjontana sekä henkilökunnalle mahdollisuutena jakaa osaamista ja resursseja. Toiminnan onnistuminen edellyttää kuitenkin syvemmälle menevää
toimintatapojen yhtenäistämistä ja jatkuvaa johdonmukaista ohjausta muutoksessa.
Tulosten soveltaminen on mahdollista tilanteessa, jossa organisaatiot pyrkivät tekemään yhteistyötä asiakas- tai tuotehallinnan prosessien osalta.