Kohtaamisia koulun käytävällä : Nuoren kouluarki oppituntien ulkopuolella
Rauvola, Krista (2013)
Rauvola, Krista
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302202452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302202452
Tiivistelmä
Opinnäytteessä kuvataan nuoren arkea koulussa, oppituntien ulkopuolella. Tässä työssä selvitetään, missä määrin nuorten elämänpiirit näkyvät nuorten puheissa kouluohjaajan kanssa käydyissä keskusteluissa, sekä millaisia asioita nuoret kertovat kouluohjaajalle. Oppituntien ulkopuolinen aika on välitilaa virallisen koulun ja oppilaan oman ajan ja arjen kokemuksien välillä. Kyse on nuorten elämänpiirejä yhdistävästä kokemuksellisesta tilasta.
Opinnäytteen tutkimus aloitettiin Piikkiön yhtenäiskoulussa keväällä 2011 tutkimuspäiväkirjan pidolla keskittyen 7- 9-luokkien oppilaisiin. Etnografisella otteella toteutettu tutkimus on kooste nuorten kanssa käydyistä keskusteluista oppituntien ulkopuolella.
Tulokset kertovat, että nuorilla on halu ja tarve puhua omista asioistaan. Koulun käytävillä käydyt keskustelut koskettivat pääasiassa koulumaailmaa, mutta esille nousi myös muita nuoren elämään liittyviä asioita. Yhteisölliset tai yhteiskunnalliset asiat eivät nousseet esille nuorten puheissa tämän tutkimusjakson aikana.
Tuloksista nousee esille selkeästi koulun nuorisotyöntekijän tärkeys kouluympäristössä. Toinen merkittävä asia, joka nousi tutkimuksesta esille, on opettajan ja nuorisotyöntekijän ammatillinen ero suhtautumisessa nuoren ihmisen elämään koulussa. Nuoren huomionhakuisuus ja aikuisennälkä ovat muun muassa niitä asioita, joihin koulunuorisotyöllä voidaan koulussa vastata.
Opinnäytteen tutkimus aloitettiin Piikkiön yhtenäiskoulussa keväällä 2011 tutkimuspäiväkirjan pidolla keskittyen 7- 9-luokkien oppilaisiin. Etnografisella otteella toteutettu tutkimus on kooste nuorten kanssa käydyistä keskusteluista oppituntien ulkopuolella.
Tulokset kertovat, että nuorilla on halu ja tarve puhua omista asioistaan. Koulun käytävillä käydyt keskustelut koskettivat pääasiassa koulumaailmaa, mutta esille nousi myös muita nuoren elämään liittyviä asioita. Yhteisölliset tai yhteiskunnalliset asiat eivät nousseet esille nuorten puheissa tämän tutkimusjakson aikana.
Tuloksista nousee esille selkeästi koulun nuorisotyöntekijän tärkeys kouluympäristössä. Toinen merkittävä asia, joka nousi tutkimuksesta esille, on opettajan ja nuorisotyöntekijän ammatillinen ero suhtautumisessa nuoren ihmisen elämään koulussa. Nuoren huomionhakuisuus ja aikuisennälkä ovat muun muassa niitä asioita, joihin koulunuorisotyöllä voidaan koulussa vastata.