Toimittaja-arviointijärjestelmän kehittäminen : case: Halton Marine, Lahti
Jalli, Miia (2013)
Jalli, Miia
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302202451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302202451
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee toimittaja-arviointijärjestelmän kehittämistä.
Tutkimuksen case-yrityksellä ei ollut toimittajien arviointiin sopivaa järjestelmää ja heillä oli tarvetta sellaiselle. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää heille toimiva järjestelmä arviointia varten.
Reklamaatioiden vaikutus on merkittävä arvioitaessa toimittajia. Tämän johdosta reklamaatioiden käsittely ja kirjaaminen nähtiin tarpeelliseksi ottaa mukaan opinnäytetyöprosessiin. Reklamaatioiden taltiointi tulee mukaan case-yritykselle kehitetyn Excel-työkirjan kautta. Tavoitteena on luoda helppokäyttöinen ja pääosin tuotannonohjausjärjestelmästä päivittyvä toimittaja-arviointijärjestelmä.
Teoriaosuudessa käsitellään hankintatoimen merkitystä yrityksen kokonaistuloksen kannalta, sekä sitä, miten toimittajien valinnalla ja arvioinnilla voidaan vaikuttaa hankintojen onnistumiseen.
Menetelminä käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusta. Kehitystyö aloitettiin kvalitatiivisella tutkimuksella haastattelemalla työntekijöitä ja toimihenkilöitä. Haastattelujen pohjalta alettiin rakentaa työkalua reklamaatioiden taltioimiseksi ja toimittaja-arviointijärjestelmän luomiseksi.
Opinnäytetyön tilaajan toiveen mukaisesti arviointijärjestelmän pohjana käytettiin Excel-taulukkoa. Kaikkien tarvittavien osa-alueiden mukaan saamiseksi Excel-työkirjassa on 14 välilehteä. Siihen sisällytettiin myös tuotannon täytettäväksi tulevat reklamaatiosivut. Koska työkirjan välilehdet ovat kaikkien osastojen nähtävillä, suojattiin taulukoita siten, että kussakin työpisteessä pääsee muokkaamaan vain kyseisen vaiheen tietoja. Myös kaikki kaavat suojattiin.
Tuloksena kehitettiin case-yrityksen tarpeita vastaava menetelmä. Toimittaja-arviointijärjestelmän pisteytys koostuu useista tuotannonohjausjärjestelmästä saatavista tiedoista, sekä tuotannossa syötetyistä reklamaatiotiedoista. Yhteenvetosivulta hankintatoimen edustajien on helposti nähtävissä heidän 564 toimittajansa pisteet järjestettyinä minkä tahansa järjestelmään asennetun kriteerin mukaisesti. Pisteytystietoja käytetään hyväksi myös myyntineuvotteluissa asiakkaiden kanssa, esim. osoituksena laadullisista tekijöistä.
Tutkimuksen case-yrityksellä ei ollut toimittajien arviointiin sopivaa järjestelmää ja heillä oli tarvetta sellaiselle. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää heille toimiva järjestelmä arviointia varten.
Reklamaatioiden vaikutus on merkittävä arvioitaessa toimittajia. Tämän johdosta reklamaatioiden käsittely ja kirjaaminen nähtiin tarpeelliseksi ottaa mukaan opinnäytetyöprosessiin. Reklamaatioiden taltiointi tulee mukaan case-yritykselle kehitetyn Excel-työkirjan kautta. Tavoitteena on luoda helppokäyttöinen ja pääosin tuotannonohjausjärjestelmästä päivittyvä toimittaja-arviointijärjestelmä.
Teoriaosuudessa käsitellään hankintatoimen merkitystä yrityksen kokonaistuloksen kannalta, sekä sitä, miten toimittajien valinnalla ja arvioinnilla voidaan vaikuttaa hankintojen onnistumiseen.
Menetelminä käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusta. Kehitystyö aloitettiin kvalitatiivisella tutkimuksella haastattelemalla työntekijöitä ja toimihenkilöitä. Haastattelujen pohjalta alettiin rakentaa työkalua reklamaatioiden taltioimiseksi ja toimittaja-arviointijärjestelmän luomiseksi.
Opinnäytetyön tilaajan toiveen mukaisesti arviointijärjestelmän pohjana käytettiin Excel-taulukkoa. Kaikkien tarvittavien osa-alueiden mukaan saamiseksi Excel-työkirjassa on 14 välilehteä. Siihen sisällytettiin myös tuotannon täytettäväksi tulevat reklamaatiosivut. Koska työkirjan välilehdet ovat kaikkien osastojen nähtävillä, suojattiin taulukoita siten, että kussakin työpisteessä pääsee muokkaamaan vain kyseisen vaiheen tietoja. Myös kaikki kaavat suojattiin.
Tuloksena kehitettiin case-yrityksen tarpeita vastaava menetelmä. Toimittaja-arviointijärjestelmän pisteytys koostuu useista tuotannonohjausjärjestelmästä saatavista tiedoista, sekä tuotannossa syötetyistä reklamaatiotiedoista. Yhteenvetosivulta hankintatoimen edustajien on helposti nähtävissä heidän 564 toimittajansa pisteet järjestettyinä minkä tahansa järjestelmään asennetun kriteerin mukaisesti. Pisteytystietoja käytetään hyväksi myös myyntineuvotteluissa asiakkaiden kanssa, esim. osoituksena laadullisista tekijöistä.