Käyttäjälähtöisyys ruokapalveluiden kehittämisessä : case: Palmian Metropolia-ammattikorkeakoulun opiskelijaravintolat
Räisänen, Riitta-Liisa (2013)
Räisänen, Riitta-Liisa
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302192437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302192437
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on käyttäjälähtöisyys ruokapalveluiden kehittämisessä. Käyttäjälähtöisyyden lisäksi työssä perehdytään palvelumuotoiluun, asiakasarvoon
ja asiakkaan arjen ymmärtämiseen.
Kehittämistyön tarkoituksena on löytää toimeksiantajalle eli Palmialle käyttäjälähtöisiä kehittämismenetelmiä, joilla Metropolia-ammattikorkeakoulun opiskelijoita voidaan hyödyntää opiskelijaravintoloiden kehittämisessä. Tarkoituksena on myös selvittää miten opiskelijat kokevat opiskelijaravintoloiden tarjonnan tällä hetkellä,
ja mitä tarjontaa opiskelijat toivovat tulevaisuudessa saavansa. Työn lähtökohtana käytetään vuosien 2009 – 2012 asiakastyytyväisyystutkimusten tuloksia opiskelijaravintoloista.
Kehittämistyössä on piirteitä toimintatutkimuksesta, mutta työssä on myös viitteitä tapaustutkimuksesta. Kehittämistyön aineisto on hankittu laadullisia kehittämismenetelmiä
hyödyntäen: havainnoimalla, kriittisen hetken haastatteluilla ja ideakuppilamenetelmällä. Aineiston keräämisessä hyödynnetään kerrannaistriangulaatiota eli yhdistellään eri kehittämismenetelmiä, aineistoja ja teorioita.
Kehittämistyössä ilmeni, että opiskelijat ovat halukkaita osallistumaan opiskelijaravintoloiden kehitystyöhön. He kokevat tärkeäksi vaikuttamisen mahdollisuuden. Havainnointi opiskelijaravintoloissa tarjosi mahdollisuuden tarkkailla opiskelijoiden käyttäytymistä ruokailutilanteissa ja havainnoida ravintoloiden tunnelmaa. Kriittisen hetken haastatteluilla saatiin spontaaneja vastauksia opiskelijoilta lounasruoan mausta ja ulkonäöstä. Ideakuppilassa toteutettiin onnistuneesti ryhmässä ideointia yhdessä opiskelijoiden ja Palmian tuotesuunnittelijoiden kanssa.
Kehittämistyön perusteella voidaan todeta, että Palmian olisi kannattavaa tulevaisuudessa toteuttaa käyttäjälähtöisiä kehittämismenetelmiä opiskelijaruokailusektorilla.
Käyttäjälähtöinen toiminta ja asiakasymmärryksen lisääminen vaikuttaa hyvin todennäköisesti positiivisesti sekä asiakastyytyväisyyteen että taloudelliseen menestykseen.
ja asiakkaan arjen ymmärtämiseen.
Kehittämistyön tarkoituksena on löytää toimeksiantajalle eli Palmialle käyttäjälähtöisiä kehittämismenetelmiä, joilla Metropolia-ammattikorkeakoulun opiskelijoita voidaan hyödyntää opiskelijaravintoloiden kehittämisessä. Tarkoituksena on myös selvittää miten opiskelijat kokevat opiskelijaravintoloiden tarjonnan tällä hetkellä,
ja mitä tarjontaa opiskelijat toivovat tulevaisuudessa saavansa. Työn lähtökohtana käytetään vuosien 2009 – 2012 asiakastyytyväisyystutkimusten tuloksia opiskelijaravintoloista.
Kehittämistyössä on piirteitä toimintatutkimuksesta, mutta työssä on myös viitteitä tapaustutkimuksesta. Kehittämistyön aineisto on hankittu laadullisia kehittämismenetelmiä
hyödyntäen: havainnoimalla, kriittisen hetken haastatteluilla ja ideakuppilamenetelmällä. Aineiston keräämisessä hyödynnetään kerrannaistriangulaatiota eli yhdistellään eri kehittämismenetelmiä, aineistoja ja teorioita.
Kehittämistyössä ilmeni, että opiskelijat ovat halukkaita osallistumaan opiskelijaravintoloiden kehitystyöhön. He kokevat tärkeäksi vaikuttamisen mahdollisuuden. Havainnointi opiskelijaravintoloissa tarjosi mahdollisuuden tarkkailla opiskelijoiden käyttäytymistä ruokailutilanteissa ja havainnoida ravintoloiden tunnelmaa. Kriittisen hetken haastatteluilla saatiin spontaaneja vastauksia opiskelijoilta lounasruoan mausta ja ulkonäöstä. Ideakuppilassa toteutettiin onnistuneesti ryhmässä ideointia yhdessä opiskelijoiden ja Palmian tuotesuunnittelijoiden kanssa.
Kehittämistyön perusteella voidaan todeta, että Palmian olisi kannattavaa tulevaisuudessa toteuttaa käyttäjälähtöisiä kehittämismenetelmiä opiskelijaruokailusektorilla.
Käyttäjälähtöinen toiminta ja asiakasymmärryksen lisääminen vaikuttaa hyvin todennäköisesti positiivisesti sekä asiakastyytyväisyyteen että taloudelliseen menestykseen.