Liikunta perhepäivähoidossa : Luontoloikka lasten liikuttajana
Holck, Saana; Kari, Katri (2013)
Holck, Saana
Kari, Katri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302152351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302152351
Tiivistelmä
Luontoloikka on opetuspeli, joka tukee lasten motoristen taitojen harjaantumista. Peli on suunniteltu erityisesti perhepäivähoitajien toimitiloihin. Pelissä lapset suorittavat erilaisia motorisia harjoitteita sekä alkulämmittelyn ja loppuvenyttelyn. Lähtökohtana opinnäytetyölle oli työelämästä tullut toive saada liikuntavälineistöä perhepäivähoitajille. Toiveeseen vastattiin kehittämällä peli ja sen myötä heräsi myös kiinnostus tutkia perhepäivähoidossa tapahtuvaa liikuntaa.
Opinnäytetyössä esitellään kaksi lasten liikuntaa koskevaa tutkimusta, laadullinen ja määrällinen. Määrällisen tutkimuksen tutkimuskysymykset olivat, kuinka paljon ja minkälaista liikuntaa Hyvinkään perhepäivähoidossa oleville lapsille järjestetään. Määrällisessä tutkimuksessa selvitetään myös, mitkä tekijät vaikuttavat liikunnan järjestämiseen. Laadullisen tutkimuksen tutkimuskysymykset olivat, miten Luontoloikka soveltuu perhepäivähoitajien käyttöön ja kuinka se tukee lapsen motoristen perustaitojen harjaantumista. Samalla tarkoitus oli selvittää, miten peliä voidaan kehittää toimivammaksi.
Tutkimukset toteutettiin Hyvinkään perhepäivähoidon piirissä. Opinnäytetyön määrällinen tutkimus suoritettiin tekemällä kokonaistutkimus kaikkien Hyvinkäällä toimivien perhepäivähoitajien kesken. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeiden avulla. Tutkimustulokset analysoitiin SPSS-ohjelman avulla käyttäen apuna frekvenssijakaumaa. Opinnäytetyön laadullisessa tutkimuksessa käytettiin tutkimusmenetelmänä videoavusteista, osallistumatonta havainnointia sekä teemahaastattelua. Tutkimuksessa havainnoitiin kolme pelikertaa, joihin osallistui kolme erilaisissa puitteissa toimivaa perhepäivähoitoryhmää. Tämän lisäksi haastateltiin peliä ohjanneita perhepäivähoitajia. Tutkimuksen analyysimenetelmänä käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Määrällisessä tutkimuksessa ilmeni, että Hyvinkäällä perhepäivähoidossa olevat lapset liikkuvat hoitajien näkökulmasta paljon. Perhepäivähoitajat järjestävät hoitolapsilleen säännöllisesti ohjattua liikuntaa huolimatta vaihtelevista toimitiloista. Hoitajat mielsivät roolinsa lasten liikuttajana merkittäväksi. He kokivat ulkoliikunnan järjestämisen olevan helppoa, kun taas sisäliikunnan järjestäminen koettiin haastavampana. Tutkimuksessa ilmeni myös, että valtaosa hoitajista uskoi hoitolastensa saavan luonnostaan riittävästi liikuntaa hoitopäivän aikana ja että ulkoilu takaa lasten liikkumisen, vaikka tämä ei välttämättä toteudu kaikkien lasten kohdalla.
Laadullisen tutkimuksen perusteella Luontoloikka soveltuu hyvin käytettäväksi perhepäivähoidossa. Se soveltuu hyvin pieniin tiloihin ja on muunneltavissa erimittaisiksi tuokioiksi. Pelissä tuli runsaasti toistoja kaikille muille motorisille perusliikkumistaidoille paitsi potkaisemiselle. Pelissä ilmeni muutamia muitakin pieniä kehittämismahdollisuuksia, mutta kokonaisuudessaan se oli innostava ja toimiva paketti. Sekä lapset että perhepäivähoitajat olivat pitäneet pelistä ja sen monipuolisuudesta. Tutkimus vahvisti pelin soveltuvan perhepäivähoitoon ja pelin toimivan lasten motoristen perustaitojen harjaannuttajana.
Opinnäytetyössä esitellään kaksi lasten liikuntaa koskevaa tutkimusta, laadullinen ja määrällinen. Määrällisen tutkimuksen tutkimuskysymykset olivat, kuinka paljon ja minkälaista liikuntaa Hyvinkään perhepäivähoidossa oleville lapsille järjestetään. Määrällisessä tutkimuksessa selvitetään myös, mitkä tekijät vaikuttavat liikunnan järjestämiseen. Laadullisen tutkimuksen tutkimuskysymykset olivat, miten Luontoloikka soveltuu perhepäivähoitajien käyttöön ja kuinka se tukee lapsen motoristen perustaitojen harjaantumista. Samalla tarkoitus oli selvittää, miten peliä voidaan kehittää toimivammaksi.
Tutkimukset toteutettiin Hyvinkään perhepäivähoidon piirissä. Opinnäytetyön määrällinen tutkimus suoritettiin tekemällä kokonaistutkimus kaikkien Hyvinkäällä toimivien perhepäivähoitajien kesken. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeiden avulla. Tutkimustulokset analysoitiin SPSS-ohjelman avulla käyttäen apuna frekvenssijakaumaa. Opinnäytetyön laadullisessa tutkimuksessa käytettiin tutkimusmenetelmänä videoavusteista, osallistumatonta havainnointia sekä teemahaastattelua. Tutkimuksessa havainnoitiin kolme pelikertaa, joihin osallistui kolme erilaisissa puitteissa toimivaa perhepäivähoitoryhmää. Tämän lisäksi haastateltiin peliä ohjanneita perhepäivähoitajia. Tutkimuksen analyysimenetelmänä käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Määrällisessä tutkimuksessa ilmeni, että Hyvinkäällä perhepäivähoidossa olevat lapset liikkuvat hoitajien näkökulmasta paljon. Perhepäivähoitajat järjestävät hoitolapsilleen säännöllisesti ohjattua liikuntaa huolimatta vaihtelevista toimitiloista. Hoitajat mielsivät roolinsa lasten liikuttajana merkittäväksi. He kokivat ulkoliikunnan järjestämisen olevan helppoa, kun taas sisäliikunnan järjestäminen koettiin haastavampana. Tutkimuksessa ilmeni myös, että valtaosa hoitajista uskoi hoitolastensa saavan luonnostaan riittävästi liikuntaa hoitopäivän aikana ja että ulkoilu takaa lasten liikkumisen, vaikka tämä ei välttämättä toteudu kaikkien lasten kohdalla.
Laadullisen tutkimuksen perusteella Luontoloikka soveltuu hyvin käytettäväksi perhepäivähoidossa. Se soveltuu hyvin pieniin tiloihin ja on muunneltavissa erimittaisiksi tuokioiksi. Pelissä tuli runsaasti toistoja kaikille muille motorisille perusliikkumistaidoille paitsi potkaisemiselle. Pelissä ilmeni muutamia muitakin pieniä kehittämismahdollisuuksia, mutta kokonaisuudessaan se oli innostava ja toimiva paketti. Sekä lapset että perhepäivähoitajat olivat pitäneet pelistä ja sen monipuolisuudesta. Tutkimus vahvisti pelin soveltuvan perhepäivähoitoon ja pelin toimivan lasten motoristen perustaitojen harjaannuttajana.