CDIO koulutusohjelman soveltaminen koulutuskonepajan tuotantoon
Piironen, Tomi (2013)
Piironen, Tomi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302132309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302132309
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa selvitettiin kokemuksellisemman ja motivoivamman oppimisen periaatteita. Työelämän tarpeiden odotuksen maakunnan yrityksissä tuli huomioitua kehittämishankkeen tavoitteissa. Oppilaitoksen talouden haasteet tuli huomioitua CDIO-koulutusohjelman suunnitelmassa. Opettajien substanssiosaaminen tulisi kehittymään koulutuskonepajatoiminnassa.
Kehittämishankkeessa selvitettiin mahdollisuuksia valmistaa myytäväksi tuotteita koulutuskonepajaan, jotka olisivat toteutettu kone- ja tuotantotekniikan opiskelijoiden opintoihin kuuluvissa opintojaksoissa. Kehittämishankkeessa selvitettiin CDIO-koulutusohjelman periaatteet, sen soveltaminen opetukseen ja soveltuvat opintojaksot myytäviä tuotteita varten. Myytävistä tuotteista tuli esitettyä useita esimerkkejä, jotka soveltuisivat koulutuskonepajan tuotantoon.
Koulutuksen nykytilanne ja tuleva tavoitekuva esitettiin periaatetasolla, jossa opintojaksojen liittyminen toisiinsa selvitettiin. Kone- ja tuotantotekniikan opiskelijan koulutuksen lähtökohdat, tavoitteet ja toteutus tuli esitettyä, jotta CDIO-koulutusohjelman soveltuvuus tukisi koulutusohjelmaa.
Koulutuskonepajan määrittely ja sen toteuttaminen olivat vielä tämän kehittämishankkeen teon aikana keskeneräisiä. En antanut sen kuitenkaan häiritä tämän hankeen tekemistä, koska tässä työssä kuvattu ja suunniteltu toiminta-malli ei ole riippuvainen uusien tilojen käytöstä tai laitteiden siirtämisestä.
Kehittämishankkeessa tuli myös huomioitua maakunnassa olevat yritykset, jotta epätervettä kilpailua tai päällekkäisyyttä ei syntyisi markkinoilla. Savonia-amk:lla on nykyisin hyvät valmiudet koulutuskonepajatoimintaan myytävien tuotteiden osalta.
Kehittämishankkeessa selvitettiin mahdollisuuksia valmistaa myytäväksi tuotteita koulutuskonepajaan, jotka olisivat toteutettu kone- ja tuotantotekniikan opiskelijoiden opintoihin kuuluvissa opintojaksoissa. Kehittämishankkeessa selvitettiin CDIO-koulutusohjelman periaatteet, sen soveltaminen opetukseen ja soveltuvat opintojaksot myytäviä tuotteita varten. Myytävistä tuotteista tuli esitettyä useita esimerkkejä, jotka soveltuisivat koulutuskonepajan tuotantoon.
Koulutuksen nykytilanne ja tuleva tavoitekuva esitettiin periaatetasolla, jossa opintojaksojen liittyminen toisiinsa selvitettiin. Kone- ja tuotantotekniikan opiskelijan koulutuksen lähtökohdat, tavoitteet ja toteutus tuli esitettyä, jotta CDIO-koulutusohjelman soveltuvuus tukisi koulutusohjelmaa.
Koulutuskonepajan määrittely ja sen toteuttaminen olivat vielä tämän kehittämishankkeen teon aikana keskeneräisiä. En antanut sen kuitenkaan häiritä tämän hankeen tekemistä, koska tässä työssä kuvattu ja suunniteltu toiminta-malli ei ole riippuvainen uusien tilojen käytöstä tai laitteiden siirtämisestä.
Kehittämishankkeessa tuli myös huomioitua maakunnassa olevat yritykset, jotta epätervettä kilpailua tai päällekkäisyyttä ei syntyisi markkinoilla. Savonia-amk:lla on nykyisin hyvät valmiudet koulutuskonepajatoimintaan myytävien tuotteiden osalta.