Improving workflow through modern social tools
Hölttä, Riikka-Maria; Hakkarainen, Anna-Katariina (2013)
Hölttä, Riikka-Maria
Hakkarainen, Anna-Katariina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302132299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302132299
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia voiko modernia sosiaalista järjestelmää käyttää työnkulun hallinnan parantamiseen työelämässä eri aloilla. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Netwell Oy. Tutkimus keskittyy heidän uusimman tuotteen markkinatutkimukseen, mutta palvelee myös tuotekehityksen tarpeita. Tämä empiirinen tutkimus tarkasteli työnkulun ja kommunikaation kehittämistarpeita eri aloilla ja sitä, miten sosiaalisia työkaluja voitaisiin hyödyntää näihin tarkoituksiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti käyttäen osittain strukturoitua haastattelua, jossa oli avoimia kysymyksiä. Haastateltavat yritykset valittiin Netwell Oy:n intressien mukaan, mutta valintaan vaikutti myös ennakko-oletukset siitä, mitkä ovat modernin sosiaalisen ohjelmiston kohdemarkkinat.
Tutkimuksen tulokset näyttävät, että moderni sosiaalinen järjestelmä voisi parantaa työnkulun eri osa-alueita. Yleinen asenne tämän tyyppisiä ratkaisuja kohtaan tutkimuksen mukaan on hyvin positiivinen ja avoin. Kuitenkaan kaikille toimialoille ja yrityksille tämän tyylinen ratkaisu ei välttämättä sovi sillä prosessit ja toiminnot ovat niin erilaiset.
Tutkimuksen tuloksia tarkasteltiin opinnäytetyössä esitettyjen teorioiden valossa. Nämä teoriat ovat johtaminen, tiedonhallinta, työnkulunhallinta, viestintä ja johtaminen sekä sosiaaliset työkalut työelämässä.
Tätä tutkimusta tulisi käyttää vain suuntaa-antavana lähtökohtana tuleville, aiheesta tehtäville tutkimuksille. Tämä tutkimus ei ole tarpeeksi laaja, jotta sen tuloksia voitaisiin yleistää. Sen tuloksista voidaan kuitenkin saada yleiskuva siitä, mikä nykytilanne on Suomessa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti käyttäen osittain strukturoitua haastattelua, jossa oli avoimia kysymyksiä. Haastateltavat yritykset valittiin Netwell Oy:n intressien mukaan, mutta valintaan vaikutti myös ennakko-oletukset siitä, mitkä ovat modernin sosiaalisen ohjelmiston kohdemarkkinat.
Tutkimuksen tulokset näyttävät, että moderni sosiaalinen järjestelmä voisi parantaa työnkulun eri osa-alueita. Yleinen asenne tämän tyyppisiä ratkaisuja kohtaan tutkimuksen mukaan on hyvin positiivinen ja avoin. Kuitenkaan kaikille toimialoille ja yrityksille tämän tyylinen ratkaisu ei välttämättä sovi sillä prosessit ja toiminnot ovat niin erilaiset.
Tutkimuksen tuloksia tarkasteltiin opinnäytetyössä esitettyjen teorioiden valossa. Nämä teoriat ovat johtaminen, tiedonhallinta, työnkulunhallinta, viestintä ja johtaminen sekä sosiaaliset työkalut työelämässä.
Tätä tutkimusta tulisi käyttää vain suuntaa-antavana lähtökohtana tuleville, aiheesta tehtäville tutkimuksille. Tämä tutkimus ei ole tarpeeksi laaja, jotta sen tuloksia voitaisiin yleistää. Sen tuloksista voidaan kuitenkin saada yleiskuva siitä, mikä nykytilanne on Suomessa.