Luokkahuoneesta tanssisaliin ja takaisin : Matka opettajuuden kokonaisvaltaiseen ymmärtämiseen
Numminen, Mari (2013)
Numminen, Mari
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302072154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302072154
Tiivistelmä
Opettajan ammatti vaatii mukautuvaisuutta ja jatkuvaa itsensä ja työnsä arviointia. Opettajan rooli on olla tietojen ja taitojen opettaja ja myös kasvattaja. Työni tanssinopettajana sekä mahdollinen tulevaisuuden työni koulumaailman opettajana herättivät minussa halun tutkia opettajuutta kokonaisvaltaisena, opetettavasta aineksesta riippumattomana ilmiönä.
Opinnäytetyöni käsittelee opettamista ja oppimista kahdessa erilaisessa ympäristössä – koululuokassa ja tanssisalissa. Työni toimii työkaluna opettajuuden kokonaisvaltaiseen ymmärtämiseen ja avaa näkökulmia siihen, mitä koulumaailmassa toimiva opettaja ja tanssinopettaja voivat oppia toisiltaan. Onko löydettävissä sellaisia konkreettisia metodeja, joita tanssinopettaja ja koulumaailman opettaja voisivat käyttää hyväkseen saadakseen aikaan uudenlaista oppimista?
Työni perustuu sekä kirjallisuuteen että omiin kokemuksiini tanssinopettajana ja tanssinopettajan ammattiin opiskelevana tanssioppilaana. Työni teoriapohja koostuu kasvatustieteen, didaktiikan, psykologian, tanssikasvatuksen ja liikuntapedagogiikan teorioista, joita peilaan omiin kokemuksiini ja näkemyksiini.
Tutkimukseni tärkeimpänä tuloksena pidän tekemääni havaintoa siitä, että tanssikasvatus ja koulumaailman pedagogiikka eivät teorioiltaan, tavoitteiltaan ja menetelmiltään poikkea kovinkaan paljoa toisistaan. Toinen merkittävä havainto tutkimuskysymykseni ulkopuolelta oli se, että tanssinopetukselle on saatava omaa teoriaansa tanssikasvatusta suppeampana, erilaisiin tavoitteisiin tähtäävänä mutta tärkeänä tanssin opettamisen osa-alueena.
Onnistuin löytämään konkreettisia esimerkkejä sellaisista menetelmistä ja tuntirakenteista, joita alansa opettajat voisivat toisiltaan lainata. Työni auttoi minua näkemään opettajuuden kokonaisvaltaisena ilmiönä, jossa opetettava aines ei ole määrittelevä tekijä.
Opinnäytetyöni käsittelee opettamista ja oppimista kahdessa erilaisessa ympäristössä – koululuokassa ja tanssisalissa. Työni toimii työkaluna opettajuuden kokonaisvaltaiseen ymmärtämiseen ja avaa näkökulmia siihen, mitä koulumaailmassa toimiva opettaja ja tanssinopettaja voivat oppia toisiltaan. Onko löydettävissä sellaisia konkreettisia metodeja, joita tanssinopettaja ja koulumaailman opettaja voisivat käyttää hyväkseen saadakseen aikaan uudenlaista oppimista?
Työni perustuu sekä kirjallisuuteen että omiin kokemuksiini tanssinopettajana ja tanssinopettajan ammattiin opiskelevana tanssioppilaana. Työni teoriapohja koostuu kasvatustieteen, didaktiikan, psykologian, tanssikasvatuksen ja liikuntapedagogiikan teorioista, joita peilaan omiin kokemuksiini ja näkemyksiini.
Tutkimukseni tärkeimpänä tuloksena pidän tekemääni havaintoa siitä, että tanssikasvatus ja koulumaailman pedagogiikka eivät teorioiltaan, tavoitteiltaan ja menetelmiltään poikkea kovinkaan paljoa toisistaan. Toinen merkittävä havainto tutkimuskysymykseni ulkopuolelta oli se, että tanssinopetukselle on saatava omaa teoriaansa tanssikasvatusta suppeampana, erilaisiin tavoitteisiin tähtäävänä mutta tärkeänä tanssin opettamisen osa-alueena.
Onnistuin löytämään konkreettisia esimerkkejä sellaisista menetelmistä ja tuntirakenteista, joita alansa opettajat voisivat toisiltaan lainata. Työni auttoi minua näkemään opettajuuden kokonaisvaltaisena ilmiönä, jossa opetettava aines ei ole määrittelevä tekijä.